Życie akademickie

Kolejki na uczelniach nie mają końca

Opublikowano: 2019-10-28

forum akademickie

Rozpoczęcie roku akademickiego to niezmienne kolejki do dziekanatów, biur obsługi studenta i ogólny chaos w placówkach szkolnictwa wyższego związany z zakończeniem poprzedniego semestru, początkiem nowego i dopinaniem na ostatni guzik rekrutacji. Wyniki najnowszego badania Niezależnego Zrzeszenia Studentów pokazują, że duża część społeczności akademickiej korzysta z udogodnień oferowanych przez uczelnie. Z czego wynika więc ogólne zamieszanie?

Badanie przeprowadzone w marcu w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przez dr. hab. Waldemara Rydzaka, prof. UEP, pokazało już wtedy, że studenci nie są zadowoleni z funkcjonowania systemu wsparcia. Studenci narzekali na długie kolejki do dziekanatów. Bardzo często tylko takie „wyprawy” umożliwiały im rozwiązanie problemów.

Dziekanat, e-dziekanatowi wilkiem?

Okazuje się, że studenci i pracownicy nie są do końca świadomi tego, jakie możliwości oferuje im cyfryzacja uczelni.

– Wdrożenie konkretnego rozwiązania w e-systemie placówki nie zawsze wiązało się z pełnym wykorzystaniem jego możliwości przez użytkowników. Nie zawsze byli oni świadomi, że dana funkcjonalność istnieje – wyjaśnił dr hab. Waldemar Rydzak, prof. UEP.

Potwierdziły to dodatkowe odpowiedzi studentów i raport opublikowany przez NZS: – W systemie jest pełno możliwości, ale nikt na uczelni nie wykorzystuje tego potencjału podkreślił student z Krakowa. Podobnie myśleli ankietowani z Poznania: – Jedyne, czemu można zaufać to własny indeks – komentował jeden z nich. Z kolei student z Katowic pytał: – Dlaczego mając opcję kontaktu przez system, muszę dzwonić jak głupi do katedry albo jeździć tam osobiście?

Z raportu NZS wynika natomiast, że aż ponad 38% studentów, a w niektórych przypadkach aż 60%, nie zdaje sobie sprawy, że niektóre wnioski może złożyć w formie elektronicznej.

Najskuteczniejsze systemy, pozwalające załatwić większość spraw zdalnie, zostały wdrożone na uczelniach ekonomicznych. Respondenci nie byli jednak w pełni zadowoleni z tych udogodnień. Przyznali im 5,75 pkt. Gorzej o zaledwie 0,35 pkt. wypadły uczelnie techniczne. Najmniej wniosków za pośrednictwem Internetu studenci mogli załatwić na uczelniach artystycznych (zaledwie 3,62 pkt.). Opinie respondentów pokazały, że choć polskie uczelnie wkroczyły w wirtualną rzeczywistość, powinny dopracować niektóre obszary komunikacji ze studentami.

Aplikacje mobilne

Problem z dostępnością wirtualnych dziekanatów z poziomu urządzeń mobilnych jest bardziej złożony niż mogłoby się wydawać. Rosnąca popularność aplikacji mobilnych sprawia, że są one coraz bardziej podatne na ataki z zewnątrz.

Wybór pomiędzy dedykowaną aplikacją, a responsywną stroną nie jest jednoznaczny. Priorytetem powinna być wygoda i uniwersalność wybranego rozwiązania, a także szczelność zabezpieczeń. Najważniejsze jednak aby mobilny dostęp do szkolnych systemów informatycznych na wysokim poziomie stał się standardem. Obecnie w niektórych przypadkach może się bowiem wydawać, że studenci i uczniowie funkcjonują na zupełnie odmiennym poziomie rozwoju technologicznego niż instytucje, które ich kształcą.

– Po przeanalizowaniu wszystkich wad i zalet obu możliwości zdecydowaliśmy się na mobilną witrynę dostępną z poziomu przeglądarki – mówi Grzegorz Kaliński, prezes zarządu firmy Kalasoft Sp. z o.o. – Podejmując tę decyzję kierowaliśmy się głównie kwestią uniwersalności responsywnych stron. Nie wymagają one pobierania i aktualizowania, działają niezależnie od używanego systemu operacyjnego, nie ma potrzeby konfigurowania ich z systemem czy udzielania dodatkowych uprawnień. Dodatkowo nie ingerują one w pamięć i szybkość urządzenia użytkownika. Oczywiście strony dedykowane na urządzenia mobilne mają również swoje minusy. Zużywają więcej danych przesyłanych przez sieć, często zdarza się też, że taka strona nie zawiera w sobie wszystkich funkcji dostępnych na tradycyjnych witrynach lub aplikacjach. W naszym przypadku mobilna wersja strony oferuje dokładnie takie same funkcje co tradycyjna, co również miało wpływ na decyzję o wprowadzeniu tego rozwiązania dla naszych klientów – dodaje.

Możliwe rozwiązania

Badanie przeprowadzone przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. nadzw. UEP dostarczyło wielu cennych wskazówek, które w przyszłości mogą w dużym stopniu usprawnić wykorzystanie systemów ERP w szkołach wyższych.

Niektórzy respondenci zaproponowali dodatkowe rozwiązania dla uczelnianych systemów. Większość pomysłów należała do rozwiązań biznesowych (zmieniających szkoły wyższe w przedsiębiorstwa). Wśród nich znalazła się m.in. potrzeba szerszej integracji e-systemów uczelni (w tym z aplikacjami Google i platformami do e-learningu). Studenci oczekiwali również: załatwiania spraw studenckich z podpisem elektronicznym (lub przez profil zaufany), personalizacji, powiadomień z aplikacji mobilnej czy płatności QR kodami. Pokazało to kierunki, w jakich mogą rozwijać się e-systemy uczelni, a tym samym placówki akademickie w Polsce.

– Oczekiwania studentów napędzają rozwój szkolnictwa wyższego na całym świecie. Wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, asystenci nauczania, narzędzia do tworzenia spersonalizowanych planów nauczania to niektóre z wielu ciekawych przykładów zza granicy. Polscy studenci również mają wiele interesujących pomysłów, które warto wdrażać na naszych uczelniach – podsumował wyniki badania Grzegorz Kaliński z Kalasoft Sp. z o.o.

Michał Wasielewski


PARTNERZY

forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie