Życie akademickie

Mobilny jak student

Opublikowano: 2019-04-16

forum akademickie

Płatności za studia i sprawdzanie obecności za pomocą QR kodów, powiadomienia push, kompatybilność z popularnymi aplikacjami (typu Google) i różnymi urządzeniami – takich rozwiązań oczekują od uczelni polscy studenci. Dotyczą one mobilnych i responsywnych wersji e-systemów uczelni. Choć bez niektórych udogodnień trudno wyobrazić sobie sprawne funkcjonowanie szkolnictwa wyższego, część z nich to melodia przyszłości.

Powyższe wnioski stanowią wynik badania opinii ponad 2500 studentów z całej Polski. Zostało one przeprowadzone w tym roku akademickim w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. nadzw. UEP.

Cel badania był znacznie szerszy. Miały one zweryfikować opinie studentów na temat różnych cech e-systemów uczelni. W odpowiedziach respondentów nie brakowało ciekawych spostrzeżeń na temat rozwiązań mobilnych – mówi dr hab. Waldemar Rydzak. – Wśród ankietowanych wzrosła liczba osób korzystających ze smartfonów do załatwiania spraw studenckich na uczelni. Było ich niemal 80%, co jest zbieżne z trendami rynkowymi. Ze względów kulturowych niektóre z propozycji respondentów, np. płatności QR kodami, znacznie lepiej sprawdziłyby się i sprawdzają w krajach azjatyckich czy USA. Wyznaczają one jednak „mobilny” kierunek dla rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce dodaje.

Wydawać by się mogło, że skoro oczekiwania użytkowników rosną, to równie dynamicznie powinny zmieniać się mobilne i responsywne wersje e-systemów czy stron www. Na co kładą nacisk osoby zajmujące się projektowaniem tego typu rozwiązań dla studentów?

Użytkownicy oczekują, że na różnych urządzeniach będą mogli z taką samą skutecznością załatwiać te same sprawy studenckie. Znaczna część oczekiwań odnośnie rozwiązań na telefon jest większa niż w przypadku narzędzi na komputer – podkreśla Żaneta Biedroń, konsultant w firmie Kalasoft. – Na jednej z warszawskich uczelni studenci masowo rezerwują pokoje w akademikach. Zrozumiałe jest to, że od responsywnej wersji strony www czy aplikacji mobilnej oczekują, że będą mogli przeprowadzić to szybciej i łatwiej niż w realnym świecie. Oznacza to konieczność uwzględnienia np. powiadomień o możliwości złożenia wniosku o akademik czy rezerwacji miejsca, które wzorem tych z Facebooka informują użytkowników o najważniejszych wydarzeniach z życia uczelni – wyjaśnia Biedroń.

Dodaje również, że w fazie testów kładzie się nacisk zarówno na część wizualną, jak  i funkcjonalną. Jej zdaniem dodanie nowej funkcjonalności to proces wieloetapowy, w którym istotne jest zwrócenie uwagi na realne potrzeby użytkowników.

Najtrudniej zrozumieć, co faktycznie kryje się za ich oczekiwaniami, a następnie zweryfikować to na wiele sposobów z wykorzystaniem urządzeń od różnych dostawców i o różnych cechach, np. odmiennych systemach operacyjnych, rozmiarach ekranów, taktowaniu procesora itp. – podsumowuje konsultantka Kalasoft.

Niektóre rozwiązania (typu QR kody) z powodzeniem funkcjonują na zagranicznych uniwersytetach, ale nie są popularne na polskich uczelniach. Przykładowo Harvard University umożliwia dzielenie się materiałami edukacyjnymi za pomocą QR kodów, a amerykański Vanderbilt University oferuje np. przewodnik po kampusie. 

Nie tak dawno dużo mówiło się o rozwoju QR kodów w Polsce, jednak w płatnościach mobilnych nie zyskały one aż takiej popularności, jak np. w śledzeniu przesyłek kurierskich. QR kody nie są również głównym tematem zapytań ze strony uczelni, lecz istnieje wiele innych rozwiązań na urządzenia mobilne, które mogą stać się popularne w najbliższym czasie. Należą do nich wersje responsywne i mobilne e-systemów, a także powiadomienia na telefon z e-systemów – mówi Grzegorz Kaliński, prezes firmy Kalasoft.

Jak zatem prezentuje się cyfrowa przyszłość szkolnictwa wyższego w Polsce? W opinii prof. Waldemara Rydzaka analiza danych z dwóch dotychczasowych edycji badań pokazuje, że ocena funkcjonalności e-systemu uczelni wynika nie tylko z wdrożenia tych funkcjonalności, ale przede wszystkim świadomości ich istnienia wśród użytkowników.

– Powinny one być znane wszystkim użytkownikom i zastępować tradycyjne metody załatwiania formalności. Do osiągnięcia tego celu potrzebne będą  inne rozwiązania wdrażane już przez uczelnie, np. e-dokumenty dla sprawnej wymiany informacji, czy proponowane przez respondentów typu integracja systemów uczelni z profilem zaufanym – podsumowuje dr hab. Waldemar Rydzak.

Michał Wasielewski

 


PARTNERZY

forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie