Badania

Nietypowa obrona pracy inżynierskiej na UP w Lublinie

Opublikowano: 2019-07-09

forum akademickie
Źródło: www.up.lublin.pl

Na Wydziale Inżynierii Produkcji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie odbyła się niecodzienna obrona prac dyplomowych. Powodem była prezentacja efektów pracy inżynierskiej wykonanej przez studenta Michała Wolaka. 

Temat pracy to: „Organizacja czynności naprawczych pojazdów samochodowych na przykładzie renowacji samochodu Hillman Wizard typ 75 wyprodukowanego w Wielkiej Brytanii w 1932 roku”. Jej zakres opierał się na analizie i organizacji toku czynności wykonywanych podczas naprawy zabytkowego samochodu osobowego, a przyczynkiem było to, że pojazdy samochodowe od wielu lat towarzyszą ludziom w kształtowaniu otoczenia i są dla wielu swoistą pasją i hobby. Praca inżynierska, wykonana pod kierunkiem dr. inż. Krzysztofa Plizgi z Katedry Energetyki i Środków Transportu UP w Lublinie, jest dokumentacją wykonywanych kolejno prac mechanicznych, blacharskich, lakierniczych, a także inżynieryjnych przy dorabianiu elementów pojazdów, których nie można odnowić ze względu na ich stan.

Model pojazdu, który był obiektem pracy, produkowany był w dwóch odmianach o różnej mocy i średnicy tłoka, 65 (15,7 KM na rodzimy rynek brytyjski) i 75 (20,9 KM wersja na eksport). Od 1931 do 1933 roku wyprodukowano go w ilości około 7 tys. egzemplarzy. Konstrukcja pojazdu była nowoczesna i dość udana, jednak niestabilny okres przed II wojną światową nie sprzyjał wzrostowi zapotrzebowania i pojazd szybko został wycofany ze sprzedaży. Obecnie pojazd można uznać za unikatowy. Z 1986 sztuk sprzedanych od 1931 roku pozostało na świecie zaledwie około 20.

Egzemplarz, będący przedmiotem badania, przedstawiał bardzo zły stan. Jego najważniejsze podzespoły były niesprawne, a karoseria skorodowana. Z informacji od właściciela wynikało, że samochód stał nieużytkowany od pięćdziesięciu lat, co uniemożliwiało ocenę podzespołów mechanicznych przy weryfikacji wstępnej. Wymuszało to konieczność demontażu podzespołów, co z kolei znacznie podniosło koszty weryfikacji i oceny ich przydatności. Proces naprawy wiązał się z ryzykiem wykrycia znaczących uszkodzeń i wstrzymaniu procesu naprawy.

Pomimo niewątpliwych zalet nowoczesnych konstrukcji pojazdów samochodowych, starzejące się pojazdy często traktowane są z sentymentem. Poprzez procesy renowacji lub rekonstrukcji zachowywane są w postaci replik lub odrestaurowanych zabytków spotykanych w muzeach lub prywatnych kolekcjach. Stają się zabytkami nie tylko polskiej, ale także i światowej motoryzacji. Dbałość o stan takiego pojazdu pozwala zachować jego walory eksploatacyjne na długie lata. Jest to dobrze widoczne w przypadku opisanym przez autora pracy, gdzie zakupiony ponad 85-letni samochód osobowy w bardzo słabym stanie technicznym (udokumentowanym przez autora licznymi fotografiami i opisami) został poddany gruntownemu procesowi odrestaurowania. W swojej pracy autor przedstawił proces odnowy stanu poszczególnych elementów, opisał zastosowane technologie i techniki odnowy lub rekonstrukcji elementów i zaprezentował organizację procesu naprawy.

Wielu ludzi traktuje dziś chęć posiadania rzadkiego modelu pojazdu po części jako hobby, ale też jako lokatę swoich pieniędzy. Wykonana i przedstawiona praca dyplomowa może być traktowana jako przykład dla naśladowców tej tematyki.

źródło: UP w Lublinie

Stan pojazdu po zakupie

 


PARTNERZY

forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie