Szkoły wyższe

Prof. Wojciech Malajkat nadal rektorem Akademii Teatralnej w Warszawie

Opublikowano: 2020-06-08

forum akademickie
Źródło: www.akademia.at.edu.pl

Prof. Wojciech Malajkat będzie przez kolejne cztery lata stał na czele Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Był jedynym kandydatem na stanowisko rektora.

Wybory odbyły się w niedzielę 7 czerwca. Przeprowadzono je w formie zdalnej z wykorzystaniem modułu Ankieter w systemie USOS. Kolegium Elektorów zdecydowało się powierzyć misję kierowania uczelnią w kadencji 2020–2024 dotychczasowemu rektorowi prof. dr. hab. Wojciechowi Malajkatowi.

Rektor-elekt ur. się w 1963 roku w Mrągowie. Jest aktorem teatralnym i filmowym oraz reżyserem. W latach 2009–2017 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Syrena w Warszawie, będąc w okresie od 2009 do 2014 roku jego dyrektorem naczelnym. W 1986 roku ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej i Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W 2010 roku otrzymał nominację profesora sztuki teatralnej. Występował w Teatrze Studio i Teatrze Narodowym w Warszawie oraz gościnnie w Teatrze Scena Prezentacje w Warszawie.

Jeszcze jako student, w 1983 roku, zadebiutował w warszawskim Teatrze Ochoty rolą Błazna w „Królu Learze” Szekspira w reżyserii Haliny i Jana Machulskich. W 1986 roku pierwszy raz zagrał w Teatrze Studio w „Operze za trzy grosze” Bertolta Brechta w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. W tym samym roku wcielił się również w Szekspirowskiego Hamleta w przedstawieniu w reżyserii Guido de Moora. W wieku 23 lat został najmłodszym Hamletem w historii powojennego teatru polskiego.

Kilka miesięcy później odniósł pierwszy komediowy sukces w „Zagraj to jeszcze raz”, gdzie był alter ego autora – Woody’ego Allena. Przedstawienie wyreżyserował Adam Hanuszkiewicz. Jeszcze raz wcielił się w Allenowską postać, tym razem Prowadzącego-Kleinmana, w 1988 roku w „Działaniach ubocznych”, również w reż. Hanuszkiewicza.
W 1987 roku zagrał Gustawa-Konrada w „Dziadach-Improwizacjach” według Adama Mickiewicza w reżyserii Grzegorzewskiego i w kolejnych inscenizacjach tego reżysera: pastiszowym spektaklu „Usta milczą” (1988) i  „Dziesięciu portretach z czajką w tle” według Antoniego Czechowa (1990).

W 1991 roku zagrał Sir Jamesa Glucestera Joyce’a w „Miasto liczy psie nosy” według scenariusza i w reżyserii Grzegorzewskiego, potem był m.in. Autorem w „Snach wg Pieśni Maldorora” Lautreamonta w reżyserii Mariusza Trelińskiego (1992), a wreszcie Michałem Astrowem w „Wujaszku Wani” Antoniego Czechowa w reżyserii Grzegorzewskiego (1993). W 1995 roku w Teatrze Studio zagrał tytułową postać w „Mizantropie” Moliera w reżyserii Ewy Bułhak. Na tej samej scenie Malajkat wystąpił jeszcze m.in. w roli Księcia Filipa w „Iwonie, Księżniczce Burgunda” Witolda Gombrowicza w reżyserii Ewy Bułhak (1997), a w Teatrze Narodowym zagrał Młodego Gendre w „Nocy listopadowej” Stanisława Wyspiańskiego w inscenizacji Grzegorzewskiego (1997). U tego samego reżysera stworzył rok później wybitną rolę w „Ślubie” Witolda Gombrowicza.

Kolejne role Malajkata w przedstawieniach Grzegorzewskiego to Kinooperator w „Halce Spinozie” wg Witkacego (1998) oraz Pan Młody w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego (2000), a także Mistrz Fior w „Operetce” Witolda Gombrowicza (2000), Pigwa w „Śnie nocy letniej” Szekspira (2001), Wyspiański-Hamlet w „Hamlecie” według Stanisława Wyspiańskiego (2003; telewizyjna adaptacja w reżyserii Jana Englerta – 2008) i Odys w spektaklu „On. Drugi powrót Odysa” Jerzego Grzegorzewskiego i Antoniny Grzegorzewskiej (2005).

Był Biffem w „Śmierci komiwojażera” Arthura Millera w reż. Kazimierza Kuta (2004), tytułowym Tartuffem z komedii Moliera w inscenizacji Jacquesa Lassalle’a (2006) i Vladimirem w „Czekając na Godota” Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery (2006).

W kinie grał w komedii kryminalnej „Deja vu” (1989) i sensacyjnym „VIP” (1991) w reżyserii Juliusza Machulskiego, serialu Jerzego Gruzy „40-latek. 20 lat później” (1993). Wystąpił również m.in. w „Stanie strachu” Janusza Kijowskiego (1989), „Wielkim tygodniu” Andrzeja Wajdy (1995), „Szabli od komendanta” Jana Jakuba Kolskiego (1995) oraz w jednej z najciekawszych swoich ról – Rzędziana w ekranizacji „Ogniem i mieczem”według Henryka Sienkiewicza w reżyserii Jerzego Hoffmana (1999). Zagrał także profesora Gąsowskiego w filmie fabularnym „Szatan z siódmej klasy” Kazimierza Tarnasa. W 2001 Malajkat rozpoczął pracę reżyserską.

W 1988 otrzymał nagrodę im. Leona Schillera za wybitne osiągnięcia aktorskie na scenie dramatycznej. W 2001 roku był laureatem Nagrody Artystycznej Prezydium Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Łodzi i Konferencji Rektorów Państwowych Uczelni Wyższych w Łodzi. W 2007 roku na 13. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi publiczność przyznała mu tytuł Najlepszego Aktora za rolę Vladimira w spektaklu Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery w Teatrze Narodowym w Warszawie. W 2012 roku na X Międzynarodowym Festiwalu Gombrowiczowskim zdobył nagrodę za rolę Sędziego Śledczego H. w spektaklu Zbrodnia z premedytacją z Teatru Polonia w Warszawie. Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.

MK, twórczość W. Malajkata za: www.culture.pl


PARTNERZY

forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie