Szkoły wyższe

Wirtualna rzeczywistość w Akademii Morskiej w Szczecinie

Opublikowano: 2017-06-12

forum akademickie

Innowacyjne laboratorium systemów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości powstało na Wydziale Nawigacyjnym  Akademii Morskiej w Szczecinie. Jest to jedna z pierwszych na świecie jednostek wykorzystujących możliwości VR oraz AR dla potrzeb branży morskiej.

Uroczyste otwarcie laboratorium odbyło się 7 czerwca w Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego, w ramach którego działa. W uroczystym otwarciu udział wzięły władze AM, Wydziału Nawigacyjnego oraz przedstawiciele współpracujących z laboratorium uczelni, firm i instytucji.

Laboratorium jest wyposażone m.in. w Oculus Rift DK2, HTC Vive (sprzęt VR, na rynku dostępny od roku), Microsoft HoloLens (okulary rozszerzonej rzeczywistości, urządzenie w wersji deweloperskiej), Microsoft Kinect v2 oraz okulograf SMI Eye tracking glasses.

Prace prowadzone w nowym laboratorium pozwolą rozwijać aplikacje VR i AR na potrzeby branży morskiej. Powstaną m.in. aplikacje edukacyjne pozwalające na lepsze poznanie zarówno budowy statku, jak i specyfiki wszelkich operacji związanych z jego eksploatacją. Dzięki wykorzystaniu najprostszych systemów wirtualnej rzeczywistości oraz kamer rejestrujących obraz 360 stopni studenci już na pierwszym roku będą mogli doświadczyć w skali 1:1 jak wygląda mostek nawigacyjny, maszynownia statku czy konstrukcja dna podwójnego i zbiorników ładunkowych.

Wykorzystując najnowsze technologie, będzie można tworzyć wirtualne symulatory pozwalające na realistyczne odwzorowanie mostka dowolnego statku, uwzględniając jego specyfikę i rozmiar. – Jest to niewykonalne na pojedynczym, klasycznym symulatorze mostka nawigacyjnego – mówi mgr inż. Bartosz Muczyński, opiekun laboratorium. – Takie symulacje mogą być wykorzystane w trakcie edukacji studentów czy szkoleń kadry morskiej, w tej chwili wykorzystujemy je do badań i wciąż rozwijamy nasze autorskie symulacje, które staną się ich podstawą.

– Stworzyliśmy już podstawę wirtualnego symulatora statku, który zapewnia swobodę ruchu po mostku statku i interakcję z jego elementami. Jego przewagą nad klasycznym symulatorem jest możliwość dowolnej modyfikacji w wyglądzie mostka i funkcjonowanie jego elementów oraz znacznie lepsze odwzorowanie skali wielkości i odległości – dodaje Bartosz Muczyński. – Dodatkowo wykorzystując nowoczesne rozwiązania graficzne i komputery jesteśmy w stanie stworzyć bardzo realistyczne i sugestywne środowisko.

– Na pierwszy rzut oka to bardzo skromne laboratorium: dwa ekrany, komputer, kontrolery i okulary. Wrażenie robi świat, w który te urządzenia przenoszą i możliwości, jakie jesteśmy w stanie w nim zaprogramować – mówił dr inż. Rafał Gralak, dyrektor CIRM.

Rozpoczęto także integrację urządzeń nawigacyjnych z rzeczywistego symulatora statku z urządzeniem Microsoft HoloLens, aby docelowo stworzyć system, który dostarczałby nawigatorowi informacje w zależności od tego, co znajdowałoby się w danej chwili w jego polu widzenia. Na dalszych etapach prac w planach jest testowanie sprzętu w warunkach rzeczywistych, na mostku statku Akademii Morskiej w Szczecinie Nawigatora XXI.

Podczas spotkania goście mieli okazję na własne oczy przekonać się, jak wygląda symulacja z użyciem wirtualnej rzeczywistości. – Grafika jest bardzo realistyczna, widać nawet, jak tworzą się „bałwanki” na grzbietach fal – relacjonowała swoje wrażenia Elżbieta Wojniłko, kierownik Działu Nauczania i Certyfikacji AM. – Odczucia są niesamowicie realne, podczas manewrów kręci się w głowie – dodała.

Weronika Bulicz


PARTNERZY

forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie
forum akademickie