Bolid na wodór skonstruowany przez studentów Politechniki Lubelskiej zdobył jedną z głównych nagród w międzynarodowym konkursie Shell Eco-marathon.
Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych energetycznie. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh. W tym roku, z uwagi na pandemię koronawirusa, wydarzenie odbyło się poza torem wyścigowym. Członkowie jury połączyli się online, aby wybrać zwycięzców w sześciu kategoriach: projekt pojazdu (koncept Prototype i Urban), innowacje techniczne, komunikacja, bezpieczeństwo i zgodność z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Studenci nadsyłali zgłoszenia wraz z materiałami wideo, w których przedstawiali swoje bolidy.
– Wiemy, jak bardzo studenci chcieli uczestniczyć w tegorocznych zawodach Shell Eco-marathon Europe. Choć ze względu na pandemię COVID-19 nie udało nam się zorganizować wydarzenia fizycznie, wirtualny konkurs z nagrodami za wyniki poza torem umożliwił nam uhonorowanie ich ciężkiej, całorocznej pracy – informuje Norman Koch, globalny dyrektor generalny Shell Eco-marathon.
Młodzi inżynierowie z całego świata przedstawili jury aż 150 innowacyjnych pojazdów. W kategorii projekt pojazdu (Prototype) zwyciężyła drużyna Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej, która zaprezentowała bolid, mogący przejechać nawet 460 km na metrze sześciennym wodoru. „Wykazali się godnym pochwały wysiłkiem w prototypowaniu projektu ukończonego pojazdu. Dołożyli wszelkich starań, aby zapewnić właściwą ochronę kierowcy. Ich bolid wyróżnił się nie tylko wyjątkowym designem, ale również zastosowanymi materiałami, które wybrano nieprzypadkowo – priorytetem była możliwość ich recyklingu. To pokazuje dużą odpowiedzialnością lubelskich inżynierów” – napisano w uzasadnieniu jury.
– Nasz pojazd został zbudowany z włókna węglowego. Dzięki temu rozwiązaniu byliśmy w stanie ograniczyć jego masę własną do niezbędnego minimum. W tym roku pracowaliśmy nad poprawą efektywności systemu paliwowego, w szczególności nad sprawnością ogniwa wodorowego. Zamontowaliśmy nowy układ elektroniczny oparty o bardziej zaawansowane i niezawodne podzespoły. Od podstaw stworzyliśmy projekt nowej, ergonomicznej kierownicy oraz opracowaliśmy lżejszą i wytrzymalszą piastę koła napędowego – opisuje Kamil Dubeński z Hydrogreen Pollub, dodając, że nagroda w konkursie zostanie przeznaczona na dalszy rozwój pojazdu i przygotowania bolidu do rywalizacji w 2021 roku.
W tegorocznym Shell Eco-marathon nagrodzono także zespoły z Turcji, Holandii, Egiptu, Bułgarii, Francji i Włoch.
MK, źródło: PL