Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, działający w zespole AGH Racing, skończyli prace nad nowym pojazdem. Bolid spalinowy RTC 7.0 jest ich najszybszą, najtrwalszą i najbardziej innowacyjną konstrukcją. Już niedługo wystartuje w zawodach Formula Student.
Najnowszy bolid wyróżnia się od swoich poprzedników innowacyjnymi rozwiązaniami. Studenci po raz pierwszy zastosowali w nim lekką i sztywną kompozytową konstrukcję nośną zwaną monokokiem, która zapewnia przewidywalną i zgodną z założeniami pracę zawieszenia. Świetne osiągi i dużą pewność prowadzenia umożliwiają z kolei m.in. felgi wykonane z włókna węglowego.
Odpowiednie zaprojektowanie pojazdu gwarantuje mu bardzo dobrą zwrotność i stabilność pracy elementów aerodynamicznych. Zastosowany pakiet aerodynamiczny daje ponad dwukrotnie większą siłę docisku w porównaniu z poprzednią konstrukcją spalinową, przy zachowaniu odpowiedniego chłodzenia. Zespół AGH Racing dopracował ergonomię przestrzeni wokół kierowcy – kierownica oraz fotel dopasowane są do wymagań kierowców.
RTC 7.0 jest krótszy względem swoich poprzedników i ma obniżony środek ciężkości o około 40 mm. Zasilany jest zmodyfikowanym silnikiem z Hondy CBR 600RR generującym moc 100 koni mechanicznych przy masie 195 kg.
Konstrukcja powstawała w trudnym czasie pandemii. W prace zaangażowanych było ponad 100 członków zespołu, którzy spędzili wiele miesięcy na projektowaniu, symulacjach i testowaniu. To siódmy pojazd wywodzący się ze stajni AGH Racing. Studenci konstruują bolidy w trzech technologiach: spalinowej, elektrycznej oraz autonomicznej, czyli bez kierowcy.
Zespół istnieje od 2012 r. Został założony przez grupę studentów z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej w celu zbudowania pierwszego w Krakowie bolidu wyścigowego przystosowanego do międzynarodowych zawodów Formuła Student. Pierwszy samochód powstał metodą prób i błędów, lecz konstrukcja była na tyle dobra, że na inauguracyjnych zawodach na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii przystąpił do wszystkich konkurencji. Przez pierwsze lata zespół tworzyło sześć podzespołów: napędu spalinowego, ramy, zawieszenia, aerodynamiki, elektroniki oraz marketingu, a w 2016 roku powstał nowy podzespół z ideą stworzenia bolidu elektrycznego. Przekuto ją w realne rozwiązania, konstruując „Stanisława” w 2018 i „Lema” w 2019 roku. AGH Racing z powodzeniem startuje w międzynarodowych zawodach inżynierskich, podbijając tory wyścigowe na całym świecie. W 2019 roku bolid spalinowy „Grażyna” zajął trzecie miejsce w konkurencji acceleration wśród 139 zespołów z całego świata na zawodach FSAE Michigan 2019. Obecnie zespół pracuje nad pierwszym w Polsce bolidem autonomicznym. Od początku istnienia zespołu jego opiekunem naukowym jest dr inż. Daniel Prusak z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki.
MK, źródło: AGH