Premiera nowego bolidu CMS-08 odbyła się 8 lipca w Politechnice Białostockiej. To ósmy pojazd stworzony przez studentów działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club.
Auto zaprezentowano w Centrum Nowoczesnego Kształcenia PB. W prace nad nim, oprócz zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego, zaangażowani byli również studenci z Wydziału Informatyki oraz Wydziału Elektrycznego.
Praca nad ósmym już bolidem była nie lada wyzwaniem. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonanie zaowocowało nową, udoskonaloną konstrukcją auta. Nie byłoby to możliwe bez zespołu, który tworzymy, czyli 31 studentów, dzielących wspólną pasję i poświęcających czas. Przyświecał nam jeden cel – stworzyć jedyny w swoim rodzaju bolid – przekonywał Michał Gleba, koordynator zespołu Cerber Motorsport.
Nad pojazdem pracowało 6 działów: Aerodynamika, Silnik i napęd, Elektronika, Konstrukcja Nośna, Zawieszenie i Marketing. Ich dzieło weźmie udział w serii prestiżowych zawodów w Europie: Formula SAE Italy, Formula Student Czech Republic, Formula Student Austria, Formula Student EAST, Formula Student Germany. Po raz pierwszy w historii zespół wystąpi w dwóch najbardziej prestiżowych imprezach – FS Germany i FS Austria.
Nowy bolid waży 215 kg, jego prędkość maksymalna to 125 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiąga w 3,8 sek. Czym się różni od poprzednich wersji?
Gruntownie przeprojektowaliśmy układ chłodzenia, co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności. Zbudowany został prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy własnej konstrukcji w celu przeprowadzenia niezbędnych testów i badań. W dziale elektroniki zastosowano zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej ich analizy – wymienia Michał Gleba.
Do nowego auta wprowadzono również wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań, takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukującą opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz splitter – przednią część podłogi. Ponadto zastosowano w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze, hybrydową konstrukcję nośną – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności, laminowaną obręcz bezpieczeństwa, wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy, telemetrię wyposażoną w 33 czujniki, pokrywkę silnika redukującą opór powietrza, aktywne chłodzenie obszaru silnika, autorskie wałki rozrządu, zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika, wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego, system redukcji oporu powietrza (DRS).
Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad ośmioma generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób. Głównym ich celem jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają ponad 800 zespołów, czyli prawie 31 tys. członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formuła SAE Italy w 2016 roku. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Funkcję sędziów pełnią są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną.
MK, źródło: PB