Aktualności
Sport akademicki
05 Listopada
Z projektu korzystają m.in. Justyna Święty-Ersetic i jej mąż Dawid, fot. AZS
Opublikowano: 2020-11-05

NRA, czyli jak połączyć medal na igrzyskach ze studiowaniem

Do 16 listopada trwa nabór wniosków do drugiej edycji Narodowej Reprezentacji Akademickiej. Projekt to szansa dla uzdolnionych studentów na rozwój kariery zawodowej po ukończeniu sportowej.

Jak przyznają beneficjenci pierwszej edycji NRA, uprawianie sportu i studiowanie prawie zawsze nie mają ze sobą po drodze.

– Trenuję codziennie, czasami nawet dwa razy. Bardzo często wyjeżdżam na zawody i zgrupowania. Poza domem spędzam średnio 200 dni w roku. Połączenie tego ze studiowaniem jest bardzo ciężkie – mówi Patrycja Adamkiewicz.

Brązowa medalistka Mistrzostw Europy i trzykrotna medalistka uniwersjady w taekwondo ma jednak dwutorowe marzenia, które niebawem planuje zrealizować.

– Największe z nich to zdobycie medalu igrzysk olimpijskich. Robię wszystko, by najpierw wywalczyć kwalifikację, a potem stanąć na podium. Drugie marzenie to ukończenie studiów w prawidłowym terminie. Chciałabym to osiągnąć bez opóźnień i zaliczania roku w dwa lata – dodaje studentka AWF w Warszawie i zawodniczka tamtejszego AZS.

I widać, że jest bardzo zdeterminowana. Patrycja już ukończyła pierwszy stopień studiów na kierunku sport i rozpoczęła studia magisterskie. W międzyczasie wyśrubowała serię wygranych mistrzostw Polski seniorek do pięciu. Ciężko trenuje i pilnie studiuje jednocześnie. Gdy skończy walczyć i się uczyć, będzie chciała zostać przy swojej ukochanej dyscyplinie, ale już jako trenerka. Nie ma tu czasu na zwłokę, dlatego bycie członkiem Narodowej Reprezentacji Akademickiej ma dla niej szczególną wartość.

– Dzięki projektowi NRA mogę pogodzić studiowanie i trenowanie na najwyższym poziomie. To ułatwia mi życie i sprawia, że nie muszę martwić się o edukację wtedy, gdy nie ma mnie na uczelni – mówi czołowa polska taekwondzistka.

O co chodzi w projekcie NRA? Właśnie o ułatwienie łączenia sportu i studiów bez stresu. Młody człowiek, który coś już w sporcie osiągnął, zazwyczaj przecież chce więcej, a każdy kolejny sukces rozbudza apetyt na następne. Sportowiec więc poświęca się treningom, zgrupowaniom, wyjazdom i zawodom, a musi mieć jeszcze czas na regenerację. Kto myśli wtedy o nauce? Tylko nieliczni decydują się, by w tym samym czasie rozpocząć studia. Tylko najtwardszym udaje się na nich utrzymać. Kończą nieliczni.

Chlubnym przykładem jest tu Justyna Kowalczyk, która najpierw uzyskała tytuł magistra na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, by w 2011 roku rozpocząć doktorat na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Pracę doktorską pt. „Struktura i wielkość obciążeń treningowych biegaczek narciarskich na tle ewolucji stosowanej techniki biegu oraz zróżnicowanych poziomów sportowych” obroniła z wyróżnieniem… nieco ponad pół roku po wywalczeniu drugiego złota olimpijskiego, które było jej przedostatnim dużym sukcesem na międzynarodowych zawodach mistrzowskich. – Nauka zepchnęła sport na boczny tor, ale teraz czas odwrócić proporcje – mówiła wtedy królowa polskich nart.

Niektórzy przypominają sobie o wykształceniu, gdy ich sportowa kariera dobiegnie już końca, ale wtedy jest chyba jeszcze trudniej zabrać się za naukę. NRA ma pomóc podejść do swojej przyszłości dwutorowo bez zbędnej zwłoki. Student czynnie uprawiający sport, który spełnia jedno z kryteriów (np. ma medal najważniejszej światowej imprezy, znajduje się w grupie szkolenia olimpijskiego lub ma klasę mistrzowską), może uzyskać wsparcie w procesie kształceniai dotyczy to także niepełnosprawnych.

– Treningi i plany startowe nie konkurują już z programem studiów. Sportowcy, koncentrując się na celach sportowych, nie muszą rezygnować z kształcenia na wybranym kierunku studiów, lecz mogą równolegle do startów w największych imprezach mistrzowskich budować również profesjonalną ścieżkę kariery – opowiada autorka projektu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Podsekretarz stanu, Anna Budzanowska.

Wsparcie polega na przekazaniu środków finansowych do uczelni, a następnie na wydawaniu ich na indywidualne zajęcia, zaliczenia i egzaminy dla tych, którym z powodu uprawiania sportu zabrakło czasu.

– Środki finansowe pozwalają na indywidualną organizację studiów studenta w szczególności poprzez indywidualne przygotowanie i dobór treści oraz form kształcenia – dodaje przedstawicielka ministerstwa, które na pierwszą edycję projektu w roku 2020 przeznaczyło 10 mln zł. Ze wsparcia na łączną kwotę ponad 7 mln zł skorzystało 412 studentów z 42 publicznych i niepublicznych uczelni. Na roczne wsparcie edukacji każdego z nich płacono blisko 20 tys. zł.

Największym beneficjentem została katowicka AWF, która i tak słynie już ze szczególnego podejścia do sportowych gwiazd, gwarantując im indywidualny tok studiów w zamian za pełnienie przez nich funkcji ambasadorów. W pierwszej edycji projektu wzięło udział aż 140 jej studentów. Wśród najbardziej znanych znaleźli się lekkoatleci: Jakub Szyszkowski, Joanna Jóźwik czy Justyna Święty-Ersetic (z projektu korzysta także jej mąż zapaśnik – Dawid), skoczek narciarski Dawid Kubacki, biatlonistka Kamila Żuk, łyżwiarka Magdalena Czyszczoń, kajakarka Justyna Iskrzycka oraz pływaczka Katarzyna Wasick. Po ok. 30 sportowców miały w Narodowej Reprezentacji Akademickiej w Akademie Wychowania Fizycznego z Wrocławia, Poznania i Warszawy.

W drugiej edycji uczelnie mają czas do połowy listopada na zgłoszenie swoich studentów do projektu. Wcześniej we współpracy z Akademickim Związkiem Sportowym, który jest partnerem NRA, stworzono obejmującą ponad 1,5 tys. nazwisk listę osób uprawnionych pod względem sportowym do udziału w projekcie. Nowy skład Narodowej Reprezentacji Akademickiej ma zostać ogłoszony do końca roku. Pojawi się w nim około 500 żaków uprawiających sport na najwyższym poziomie.

Szczegóły dotyczące Narodowej reprezentacji Akademickiej znajdują się na stronie sportowieczindeksem.pl.

MK

Członkiem NRA może być student czynnie uprawiający sport, który spełnia jedno z kryteriów:

  • medal Igrzysk Olimpijskich, igrzysk europejskich, MŚ seniorów lub ME seniorów w sportach olimpijskich;
  • medal igrzysk paraolimpijskich, MŚ lub ME w sportach paraolimpijskich;
  • medal igrzysk głuchych, MŚ lub ME głuchych w sportach objętych programem igrzysk głuchych;
  • przynależność do grupy szkolenia olimpijskiego A1 i A2;
  • medal uniwersjady lub Akademickich Mistrzostw Świata (do ukończenia 30 roku życia);
  • aktualna klasa mistrzowska lub międzynarodowa klasa mistrzowska (do ukończenia 30 roku życia).

Dyskusja (0 komentarzy)