Studenci Koła Naukowego PolSl Racing działającego na Politechnice Śląskiej zaprezentowali swój pierwszy elektryczny bolid klasy Formuła Student.
Koło Naukowe PolSl Racing należy do najbardziej utytułowanych w historii Politechniki Śląskiej. Bolid elektryczny o nazwie SW-03e Kurento to efekt prac rozwojowych nad ich poprzednim bolidem spalinowym, który wielokrotnie odnosił sukcesy na arenie międzynarodowej. Poza zupełnie nowym źródłem mocy, zmiany obejmują konstrukcję ramy, zawieszenia oraz pakietu aerodynamicznego. Pojazd został zaprojektowany do udziału w zawodach na torach wyścigowych.
Ten pojazd jest wyjątkowy ze względu na to, że dotyczy bardzo nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych. Studenci zastosowali wiele innowacyjnych rozwiązań, np. dyspersyjne materiały kompozytowe, ultralekkie poszycie z włókna, aerodynamika pojazdu została zasymulowana w profesjonalnych oprogramowaniach. Dodatkowo stosowane są systemy kontroli trakcji, systemy sterowania, systemy bezpieczeństwa, nowy system magazynowania energii. Można powiedzieć, że pojazd jest wręcz naszpikowany wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami – opisuje dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, opiekun naukowy koła.
W ocenie liderki zespołu Ewy Kocyan największym wyzwaniem było sama transplantacja silnika elektrycznego w miejsce silnika spalinowego. Większość elementów pojazdu to autorskie projekty i rozwiązania studentów z PolSl Racing.
To przede wszystkim własny system magazynowania energii, czyli sama bateria. Korzystamy z zakupionych silników komercyjnych, ale bateria jest naszego projektu, jak również całe poszycie i cały pakiet aerodynamiczny, który prezentuje się bardzo ładnie – dodaje studentka V roku kierunku mechanika i budowa maszyn.
Obecnie studenci z PolSl Racing skupiają się głównie na rozwoju pojazdów elektrycznych. Liderka przyznaje, że przejście na bolid elektryczny wynika m.in. z obecnych trendów motoryzacyjnych, które stawiają właśnie na elektromobilność.
Poza tym w zawodach Formuły Student powoli wygaszane są konkurencje z pojazdami spalinowymi. Jednocześnie nadal będziemy oczywiście rozwijać nasz pojazd spalinowy, bo wszelkie mechaniczne rzeczy prototypujemy i sprawdzamy najpierw na nim. Duże możliwości rozwoju elektroniki daje nam też nasz pierwszy motocykl elektryczny, który pozwala nam testować pojedyncze moduły i różne systemy monitorujące pracę baterii – dodaje Kocyan.
Praca nad projektem trwała ponad 1,5 roku, a zaangażowanych w nią było około czterdziestu studentów. Efektem jest bolid o wartości około 200 tys. zł. Swój debiut ma już za sobą. W tym roku zespół zaprezentował się na zawodach Formuły Student w Chorwacji, gdzie został doceniony za innowacyjność i poziom skomplikowania projektu.
PolSl Racing to zespół pasjonatów motoryzacji, składający się z 45 członków, studiujących na sześciu wydziałach Politechniki Śląskiej. Zespół ma na swoim koncie wiele sukcesów, m.in. w zawodach Formuły Student.
źródło: PSl