Aktualności
Sport akademicki
28 Czerwca
Fot. B. Motyka
Opublikowano: 2023-06-28

Premiera najnowszego bolidu PRz Racing

Bolid PMT-05 to najnowsza konstrukcja zespołu PRz Racing. Pojazd, nad którym pracowało ponad stu studentów Politechniki Rzeszowskiej, posiada najbardziej zaawansowany pakiet aerodynamiczny, dzięki czemu jest najbardziej konkurencyjny i najszybszy z dotychczasowych.

O nowym bolidzie studenci opowiadali podczas prezentacji PMT-05 połączonej z obchodami jubileuszu 10-lecia działalności Koła Naukowego Formuła Student. Jak sami podkreślają, PMT-05 to najbardziej konkurencyjny i najbardziej dopracowany bolid w historii zespołu. Udało się to dzięki przeprojektowaniu układu kierowniczego, zastosowaniu nowej kinematyki i całkowicie nowej przekładni kierowniczej oraz zbudowaniu najbardziej zaawansowanego pakietu aerodynamicznego, który generuje 70% więcej docisku.

Piąty zbudowany przez zespół PRz Racing pojazd kwalifikuje się w klasyfikacji spalinowej o maksymalnej regulaminowej pojemności 710 cm3. Silnik w nim zastosowany osiąga 95 KM, a do 100 km/h rozpędza się w około 3,5 s. Samochód waży 220 kg. Aby zrealizować założone cele, zespół zastosował takie materiały, jak wytrzymałe stopy aluminium, tytan, kewlar, aramid oraz włókno węglowe.

Jest to już druga konstrukcja, w której studenci postawili na hybrydową konstrukcję nośną, będącą połączeniem tyłu ramowego oraz monocoque stworzonego z włókna węglowego. Udoskonalenie geometrii i procesu technologicznego pozwoliło na zmniejszenie masy względem poprzednich konstrukcji. Bolid PMT-05 posiada najbardziej zaawansowany pakiet aerodynamiczny ze wszystkich dotychczas zbudowanych przez zespół bolidów. Zdobyta na przestrzeni lat wiedza pozwoliła dopracować geometrię i działanie przedniego i tylnego skrzydła oraz otworzyła nowe możliwości dla projektów podłogi i innych elementów wpływających na docisk generowany przez bolid. Podczas projektowania studenci stosowali na szeroką skalę symulacje przepływów zarówno 2d, jak i 3d. Symulowano pojedyncze elementy, podzespoły oraz cały bolid w celu jak najlepszego zrozumienia zjawisk i czynników wpływających na aerodynamikę pojazdu i taką optymalizację geometrii, by wykrzesać każdy możliwy newton docisku z pakietu.

PMT-05 miał już okazję zaprezentować się na torach wyścigowych podczas tegorocznej edycji Formuły Student. W zawodach na Węgrzech uplasował się na 4 miejscu w klasyfikacji generalnej bolidów spalinowych i elektrycznych, co czyni PMT-05 najlepszym bolidem spalinowym na zawodach. Ponadto zajął ostatnie miejsce na podium w konkurencji business plan presentation oraz drugie – w acceleration. Przed zespołem jeszcze trzy edycje zawodów Formuła Student: w Holandii, Czechach i Chorwacji, gdzie studenci będą rywalizować z najlepszymi zespołami z całego świata.

Zespół planuje całkowitą elektryfikację bolidu. Zakończono już pierwsze projekty kluczowych elementów do przyszłorocznego bolidu. Dodatkowo PRz Racing zakwalifikował się do współpracy technologiczno-merytorycznej z największą firmą na świecie produkującą samochody elektryczne – Teslą, co jest nie lada osiągnięciem, bo  został wybrany jako jeden z niewielu zespołów z całego świata.

PRz Racing jako Studenckie Koło Naukowe na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej funkcjonuje od 2013 roku. Opiekunem koła jest dr inż. Piotr Strojny. Zespół wyścigowy co roku przygotowuje się do interdyscyplinarnych zawodów międzynarodowych Formuła Student odbywających się m.in. na torach F1. Ekipy z całego świata sprawdzają się w konkurencjach statycznych, prezentując cały projekt od strony technicznej, finansowej oraz przedsiębiorczej oraz w konkurencjach dynamicznych, gdzie bolidy klasy Formuła Student są sprawdzane na torze. Od początku swojej działalności zespół zbudował pięć autorskich konstrukcji bolidów wyścigowych. Wystartowały one dotychczas w 18 europejskich edycjach zawodów, m.in. na torach Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier, Holandii czy Hiszpanii.

PRz Racing Team skupia studentów wszystkich wydziałów, umożliwiając im realizowanie swoich zainteresowań. Obecnie zespół składa się z 6 sekcji technicznych: aerodynamika, elektronika, konstrukcja nośna, silnik, informatyka, zawieszenie oraz trzech sekcji nietechnicznych – marketing, fundriser, project management.

MK, źródło: PRz

Dyskusja (0 komentarzy)