Sześć akademii wychowania fizycznego włączyło się w realizację programu „Aktywny powrót do szkoły” zainicjowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Jego celem jest pomoc uczniom w powrocie do sprawności fizycznej.
Pandemia koronawirusa negatywnie wpłynęła na kondycję fizyczną dzieci. Są zmęczone siedzeniem w domu, nie podejmują zbyt wielu aktywności, pojawia się u nich nadwaga. Ruszający od kwietnia program MEiN i AWF „Aktywny powrót do szkoły” pomoże młodym ludziom wrócić do sprawności fizycznej.
Specjaliści z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, we współpracy z akademiami z innych miast, zajmą się szkoleniem nauczycieli wychowania fizycznego ze szkół podstawowych, średnich i nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej. Łącznie w całym kraju przeprowadzą 420 sesji szkoleniowych dla nauczycieli, zarówno w trybie online, jak i stacjonarnie. Nauczyciele zdobędą dodatkowe umiejętności potrzebne do efektywniejszego wykorzystania zajęć wychowania fizycznego przez uczniów. Szkoła, której nauczyciele ukończą szkolenie, będzie mogła aplikować o środki na sfinansowanie dodatkowych zajęć sportowych.
W projekcie biorą udział: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu i Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku. Każda będzie miała przypisany podział terytorialny, tzn. przypisane regiony Polski, z których nauczyciele będą mogli zgłaszać się na szkolenie:
Na zajęciach nauczyciele poznają m.in. metody przeciwdziałania skutkom: hipokinezji – bezczynności ruchowej, izolacji społecznej czy zdrowotnym pojawiającym się po przebyciu COVID-19. Zajęcia będą obejmowały też aspekt psychologiczny. Prowadzący opowiedzą o konsekwencjach psychicznych nauczania zdalnego, izolacji społecznej, metodach wzbudzania i utrzymywania motywacji i tworzenia motywacyjnego klimatu na zajęciach ruchowych, budowania relacji społecznych w grupie rówieśniczej czy metod pokonywania barier aktywności fizycznej. Dodatkowo szkolenia będą okazją do wymiany dobrych praktyk z najlepszymi. Szkolenia rozpoczną się w kwietniu i potrwają do grudnia. Nauczyciel, który je ukończy, otrzyma specjalny certyfikat.
Grupę ekspertów z Modułu Psychologia będą koordynować: prof. Andrzej Rokita z AWF Wrocław i prof. Andrzej Klimek z AWF w Krakowie. Za Moduł Zdrowie odpowiadać będą: prof. Dariusz Wieliński z AWF w Poznaniu i prof. Paweł Cięszczyk z AWFiS w Gdańsku. Zespołem Modułu Medyk kierować będą: prof. Jerzy Sadowski z AWF w Warszawie i prof. Grzegorz Juras z AWF w Katowicach. Koordynatorem całego projektu jest prof. Bartosz Molik, rektor warszawskiej AWF.
Nauczyciele, którzy ukończą I etap projektu zdobędą certyfikat i będą mogli wraz ze swoją szkołą, która zechce aplikować do programu ubiegać się o pieniądze na dodatkowe zajęcia sportowe. Szkoły, które zechcą aplikować do programu otrzymają środki na organizację zajęć sportowych dla uczniów, w 20 osobowych grupach. Pozwoli to na przeprowadzenie około 300 tys. godzin zajęć. Na ten cel w 2021 r. resort przeznaczył blisko 42 mln zł.
Projekt pt. „Powrót uczniów do szkoły po pandemii” jest jednym z czterech programów wsparcia uczniów zapowiadanych przez ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka. Kolejne będą dotyczyć m.in. pomocy psychologiczno-pedagogicznej i okulistycznej.
MK, źródło: MEiN