Działający w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zespół wyścigowy AGH Racing zaprezentował pierwszy w Polsce w pełni automatyczny bolid spełniający wymogi rywalizacji w Formule Student.
Zespół AGH Racing istnieje od dziesięciu lat. W swojej stajni ma już dziewięć pojazdów. Po konstrukcjach spalinowych i elektrycznych przyszedł czas na stworzenie pojazdu w pełni autonomicznego, czyli bez kierowcy. Najnowszy bolid – RTD1.0 – bazuje na platformie jednego z poprzedników, modelu elektrycznego LEM. Moduł obliczeniowy obsługujący jazdę autonomiczną zamontowany jest w tylnej części. Oprócz niego dodano lidar kamery stereo oraz inne czujniki, które dostarczają informacje niezbędne do określenia prawidłowego toru jazdy. Pojazd wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 80 kW. Waży 190 kg, a pierwszą setkę osiąga w 3,8 s.
Dla całego zespołu to duże osiągniecie. Warto pamiętać, że przez ostatnie 10 lat pracowaliśmy nad pojazdami spalinowymi i elektrycznymi. Rezultatem tych prac było zaprezentowanie dwóch pierwszych w kraju bolidów elektrycznych. Teraz całe nasze dotychczasowe doświadczenie zaowocowało pierwszą w Polsce konstrukcją w pełni autonomiczną. Pozwoli nam to na starty w konkurencjach Formuły Student dla pojazdów tej kategorii. Na nadchodzący sezon spoglądamy z dużym optymizmem i nadziejami na zdobycie kolejnych trofeów – mówi lider zespołu Bartosz Gajewski.
Twórcy podkreślają, że największym wyzwaniem było przejście z etapu symulacji do rzeczywistych przejazdów bolidem. Autonomiczny pojazd RTD1.0 bazuje na sprawdzonej elektrycznej konstrukcji bolidu LEM. Pojazdy elektryczne z modułami jazdy autonomicznej to aktualnie zyskujący coraz większe znaczenie segment branży motoryzacyjnej wpisujący się w trend elektromobilności. Członkowie AGH Racing koncentrują się obecnie na dalszym rozwoju nowoczesnych technologii w motoryzacji, z naciskiem na wykorzystanie ekologicznych źródeł zasilania oraz materiałów neutralnych dla środowiska.
Zaprezentowany bolid to dziesiąta konstrukcja Koła Naukowego AGH Racing. Skupia ono ponad stu członków pracujących w dziewięciu sekcjach. Już niebawem studenci sprawdzą możliwości najnowszej maszyny na zawodach międzynarodowych na Węgrzech, w Hiszpanii i we Włoszech.
MK, źródło: AGH