Aktualności
Sport akademicki
14 Lipca
Źródło: PGRacing Team
Opublikowano: 2023-07-14

Studenci Politechniki Gdańskiej zaprezentowali swój nowy bolid

Nowy układ wydechowy oraz dolotowy, zmiana profilu opon, modyfikacje w konstrukcji nośnej pojazdu – zespół PGRacing Team zaprezentował swój nowy bolid PGR-07. To drugi pojazd studentów Politechniki Gdańskiej oparty na samonośnym nadwoziu typu monocoque.

PGRacing Team powstał w 2014 roku. Ma na swoim koncie już 6 bolidów. Najnowsze dzieło studentów i studentek Politechniki Gdańskiej to PGR-07. Zaprezentowano go w gdyńskim Centrum Nauki Experyment. Ma być lżejszy, mocniejszy i niezawodny.

W nowym pojeździe wprowadzono nowy układ wydechowy oraz dolotowy, a także zmieniono profil opon. Znaczące modyfikacje pojawiły się również w konstrukcji nośnej. Studenci postawili na zmniejszenie masy elementów pojazdu, co pozwoliło na poprawę dynamiki na torze.

Stało się to możliwe dzięki zmianie kierunków ułożenia włókien, zastosowaniu różnych grubości materiału przekładkowego w poszczególnych sekcjach monocoque oraz modyfikacji projektu stalowej ramy. Aby wybrać odpowiednią kombinację układu warstw tkanin, wykonaliśmy próbki włókien o różnych splotach w celu porównania ich charakterystyk wytrzymałościowych i dalszych analiz w środowisku Ansys. Jednocześnie pracowaliśmy nad nową węglową kierownicą i fotelem – opisuje Wiktoria Sadłowska, specjalistka ds. marketingu PGRacing Team.

W bolidzie zoptymalizowano także kształt pakietu aerodynamicznego, co przyczyni się do poprawy przyczepności na torze, wykonywania bardziej efektywnych zakrętów i osiągnięcia większego przyspieszenia. By zmienić kinematykę tylnego zawieszenia, zastosowano opony Hoosier o niskim profilu, które zapewnią lepszą przyczepność, ale też zmniejszą masę nieresorowaną pojazdu. Zmiana kinematyki tylnego zawieszenia pociągnęła za sobą zmianę zwrotnicy.

Dzięki przemyślanym modyfikacjom i wykorzystaniu symulacji topologicznych masę elementu udało się zredukować o ponad ⅓. Poprawione zostały także wszystkie mocowania zawieszenia do mococoque, dzięki czemu udało się zredukować ich łączną masę o 700 g – dodaje studentka.

Jeśli chodzi o elektronikę, zespół skupił się na dalszym rozwoju stworzonych komponentów.

Najbardziej widoczne zmiany pojawiły się w systemie telemetrii. Jeden z modułów zmienił miejsce – zamieściliśmy go w przestrzeni wokół silnika, zmieniła się także liczba wykorzystywanych czujników. Modyfikacje wprowadzone w systemie dystrybucji zasilania poprawią znacznie poziom bezpieczeństwa. Usprawnienia pojawiły się też w wyświetlaczu prezentującym wszystkie kluczowe parametry pojazdu. Wzbogacona została szata graficzna, a rozmiar modułu znacznie zredukowany. Aby zmiana biegów była szybka i niezawodna, nasz bolid posiada własny sterownik, połączony z modułem elektronicznej przepustnicy – mówi Wiktoria Sadłowska.

W tym roku studenci wezmą udział w trzech edycjach zawodów Formuła Student: we Włoszech, Niemczech i Polsce. To zawody dla zespołów inżynierskich z uczelni z całego świata. Studenci samodzielnie konstruują bolid, a następnie konkurują z nim w kategoriach statycznych i dynamicznych z innymi drużynami i ich bolidami, mając do zdobycia łącznie 1000 punktów.

PGRacing Team pracuje także nad pojazdem elektrycznym – celem na ten sezon jest stworzenie baterii do bolidu elektrycznego, która zapewni zasilanie i spełni restrykcyjne wymogi regulaminowe.

MK, źródło: PG

Dyskusja (0 komentarzy)