Stworzyć łódź solarną, która będzie latać – na taki pomysł wpadło przed ponad sześcioma laty kilku studentów Politechniki Gdańskiej. Ta śmiała wizja doczekała się swojej realizacji. Wodolot „Solar” już bierze udział w międzynarodowych zawodach.
Choć fazy koncepcyjna i badawcza prac nad wodolotem zaczęły się jesienią 2017 rok, to budowa łodzi wystartowała pod koniec 2021 roku. W przedsięwzięcie zaangażowanych było blisko 30 studentów skupionych w KSTO Korab z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG.
„Solar” to wodolot w pełni zasilany energią słoneczną, pochodzącą z siedmiu paneli słonecznych umieszczonych na pokładzie. Unoszenie się nad wodą umożliwia technologia płatów nośnych, tzw. hydroskrzydeł (hydrofoil). Skrzydła te generują siłę nośną, która wynosi wodolot ponad taflę wody, znacznie zmniejszając opory, co pozwala osiągać większe prędkości przy mniejszym zużyciu energii. Dzięki tej technologii „Solar” może przemykać nad falą oraz ma lepszą zwrotność, co daje mu przewagę nad konwencjonalnymi łodziami, które są bardziej podatne na zafalowanie i mają bardziej ograniczony promień skrętu.
System sterowania przednimi płatami nośnymi był jednym z największych wyzwań projektu. Złożona fizyka zjawiska, praca pomiędzy wodą a powietrzem oraz duże siły generowane na elementach układu wymagały wielu miesięcy badań, symulacji CFD i modeli matematycznych.
Po zakończonych sukcesem czerwcowych testach jednostki, w lipcu zespół GUT Solar Boat Team wziął udział w Monaco Energy Boat Challenge — największych i najbardziej prestiżowych zawodach łodzi solarnych na świecie. Zawody te mają rangę mistrzostw świata i gromadzą drużyny z pięciu kontynentów rywalizujące w trzech klasach: Solar, Energy i Open Sea. Dla zespołu z KSTO Korab to drugi start w tej imprezie, po debiucie w 2015 roku, kiedy to zajął 4 miejsce. Tym razem łódź przeszła gruntowne zmiany: nowy kadłub, lżejsze i sprawniejsze panele słoneczne, nowy napęd i zestaw akumulatorów, a przede wszystkim hydroskrzydła, które znacząco zmniejszyły opory. W konkurencji Speed Record, mimo trudności z silnikiem, studenci Politechniki Gdańskiej uplasowali się na 8 miejscu. Najlepszy wynik osiągnęli w slalomie, zajmując 7 pozycję, a całe zawody zakończyli na 10 miejscu.
źródło: PG