Studenci Politechniki Krakowskiej zdobyli złoty medal w międzynarodowych zawodach betonowych kajaków w Niemczech! Ich kajak został zbudowany z innowacyjnego materiału cementowego, który studenci Politechniki wytrwale udoskonalają przez coraz to bardziej pomysłowe modyfikacje.
Tegoroczne Deutsche Betonkanu-Regatta w niemieckim Brandenburg an der Havel były trzecimi międzynarodowymi zawodami, w których ekipa PKanoe wzięła udział. Debiut betonowych konstrukcji autorstwa studentów skupionych w Kole Naukowym Footprint miał miejsce podczas tych samych zawodów w 2022 roku. Wtedy pierwsze betonowe PKanoe nie zameldowało się na podium, ale zdobyte doświadczenie studentki i studenci wykorzystali w następnych dwóch startach. Opracowywali kolejne betonowe konstrukcje, które były lżejsze i szybsze.
Zmieniliśmy zarówno kształt, jak i materiał, co pozwoliło nam uzyskać lekki i szybszy kajak. W ten sposób 200-kilogramowa łódź została „uszczuplona” do 39-kilogramowego sportowego kadłubu – tłumaczy dr inż. Katarzyna Mróz z Wydziału Inżynierii Lądowej, opiekunka koła naukowego Footprint. – Wprowadziliśmy też kolejne modyfikacje, dzięki którym zawodnicy mogli w pełni używać zasięgu i siły wioseł, a także rozwinąć większą prędkość – podwyższyliśmy burty, dopracowaliśmy usztywnienie i zbudowaliśmy opływowe pokrywy.
Modyfikacje zaowocowały tym, że w ub.r. z zawodów BetonKanoRace w Delft w Holandii studenci Politechniki Krakowskiej przywieźli dwa złote puchary. Holenderskie zawody były mniejsze niż tegoroczne XIX Deutsche Betonkanu-Regatta w niemieckim Brandenburg an der Havel. W nich ekipa spod Wawelu, jako jedyna wśród 134 załóg (męskich, kobiecych i mieszanych) z 44 uniwersytetów, reprezentowała Polskę. W rywalizacji brały udział drużyny m.in. z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Turcji, Węgier. Wszystkie sportowe starty drużyn z Krakowa zaowocowały przejściem eliminacji, a w jednej z trzech medalowych kategorii – drużyn mieszanych – studenci PK: Anna Topa i Marcin Różycki stanęli na najwyższym stopniu podium.
Finałowy wyścig z mojej perspektywy był perfekcyjny. Czułem, że z Anią robimy wszystko tak jak na treningach i każdy manewr był pod kontrolą, tempo idealne, z dramatyczną mocną końcówką. Wpłynęliśmy pierwsi na metę, wyprzedzając konkurencję na ostatnich 10–20 metrach. Przez ostatnie lata w różnym składzie, tworzyliśmy wspaniały zespół, który rozwijał się w niesamowitym tempie na wielu płaszczyznach. To niesamowite uczucie wiele emocji i wspaniałe wspomnienia. Dwa lata temu przyjechaliśmy do Brandenburg an der Havel nie wiedząc, czego możemy się spodziewać, a poziom tych zawodów nas zaskoczył. Teraz spełniłem swoje marzenie: wygrać tutaj i stworzyć taką piękną historię PKanoe, Politechniki i naszego kraju – powiedział Różycki, od 2019 roku zaangażowany w działalność KN Footprint i projekt betonowych kajaków.
Do Niemiec pojechały z Krakowa dwa kajaki: biały i czarny, a pomysł na to zrodził się już rok temu, kiedy powstała koncepcja zbudowania łodzi z dwóch materiałów – białego RPC (betonu z proszków reaktywnych) i czarnego geopolimeru. Ostatecznie obydwa tegoroczne kajaki wykonane zostały z RPC, w czarnym dodano tylko barwiący pigment. Decyzja o pozostaniu przy jednym materiale wynikała z wymagań konkursowych Deutsche Betonkanu-Regatta, które zakładają wykorzystanie tylko materiałów cementowych. Geopolimer studenci planują użyć do konstrukcji łódki w kolejnej edycji projektu.
W przyszłym roku planujemy kilkutorowe działania. Po pierwsze, realizacja dotychczasowego planu budowy kajaka z geopolimeru. Po drugie, projekt materiałowy na osiągniecie najlżejszego kajaka. Po trzecie, praca nad kształtem kajaka, aby osiągać jak najlepsze rezultaty na torze. Nasze koło naukowe stało się kołem interdyscyplinarnym. Mamy w swoim składzie studentki i studentów z Wydziału Inżynierii Lądowej, Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki, Wydziału Architektury, Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej, co pozwala nam na dużo szersze ujęcie tematu – przyznaje dr inż. Katarzyna Mróz, opiekunka koła.
źródło: PK