Zawody SAE-A 2020 odbywały się tym razem wirtualnie. Ocenie podlegały wyłącznie tzw. konkurencje statyczne: Design, Cost i Presentation. Studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pokazali swoje najnowsze dzieło – bolid spalinowy CV, który waży 178 kg, ma moc 105 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu ok. 3 sekund. Z maksymalną liczbą punktów za konstrukcję, budowę i zastosowane technologie zajęli pierwsze miejsce w konkurencji Design. Polega ona na przedstawieniu projektu pojazdu przed gremium sędziów i obronie swoich decyzji projektowych. Ocena bierze pod uwagę wiele czynników: między innymi założenia projektowe, przeprowadzone analizy, walidacje modeli obliczeniowych oraz, przede wszystkim, wiedzę teoretyczną i praktyczną członków zespołu w tematach związanych z budową samochodów wyścigowych.
To nie wszystko. Zespół otrzymał także nagrodę specjalną – Leap Award za rozwój i postęp technologiczny teamu, przyznawaną przez firmę Leap dystrybuującą oprogramowanie inżynierskie. Doceniono w ten sposób najlepsze, zdaniem jury, wykorzystanie symulacji numerycznych CFD oraz FEM przy projekcie bolidu.
Udział zespołu w zawodach był finansowany z projektu Najlepsi z Najlepszych 4.0 Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
AGH Racing istnieje od 2012 r. Został założony w 2012 roku przez grupę studentów z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej w celu zbudowania pierwszego w Krakowie bolidu wyścigowego przystosowanego do międzynarodowych zawodów Formuła Student. Pierwszy samochód powstał metodą prób i błędów, lecz konstrukcja była na tyle dobra, że na inauguracyjnych zawodach na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii przystąpił do wszystkich konkurencji. Przez pierwsze lata zespół tworzyło sześć podzespołów: napędu spalinowego, ramy, zawieszenia, aerodynamiki, elektroniki oraz marketingu, a w 2016 roku powstał nowy podzespół z ideą stworzenia bolidu elektrycznego. Przekuto ją w realne rozwiązania, konstruując „Stanisława” w 2018 i „Lema” w 2019 roku. „Lem” jest szóstym pojazdem wywodzącym się ze stajni AGH Racing. Zastosowano w nim szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, szczególnie w obszarach zasilania, zawieszenia oraz napędu elektrycznego. Pojazd powstawał dzięki zastosowaniu nowoczesnych zdobyczy techniki oraz przy użyciu symulacji i testów wykonanych w najbardziej zaawansowanych programach inżynierskich. Waży 190 kg, ma moc 80 kW, a przyspieszenie od 0-100 km/h zajmuje mu 3,8 sekundy. AGH Racing z powodzeniem startuje w międzynarodowych zawodach inżynierskich, podbijając tory wyścigowe na całym świecie. W 2019 roku bolid spalinowy „Grażyna” zajął trzecie miejsce w konkurencji acceleration wśród 139 zespołów z całego świata na zawodach FSAE Michigan 2019. Obecnie zespół pracuje nad pierwszym w Polsce bolidem autonomicznym.
MK, źródło: Facebook/AGH Racing Team