Sześć drużyn z Polski weźmie udział w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon, które odbędą się na początku lipca w Wielkiej Brytanii. Uczestnicy konkursu budują pojazdy, które pokonać mają jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie 1 litra paliwa.
Shell Eco-marathon to konkurs dla młodych inżynierów, którzy stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Drużyny rywalizują w dwóch kategoriach: UrbanConcept to pojazdy, które muszą spełniać wymogi uprawniające je do poruszania się po mieście, natomiast Prototype dotyczy aut o aerodynamicznej formie oraz niskiej masie, których głównym celem jest osiągnięcie maksymalnej wydajności, podczas gdy wygoda kierowcy nie ma większego znaczenia. Dodatkowo w każdej z kategorii jest odrębna klasyfikacja pojazdów uwzględniająca rodzaj wykorzystanego napędu. Obok maszyn zasilanych konwencjonalnymi paliwami studenci budują pojazdy napędzane wodorem czy etanolem. Organizatorzy obliczają efektywność energetyczną w każdej klasie oraz dla każdego źródła energii. Zwycięża ekipa, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 2–5 lipca na torze Mercedes-Benz World w Weybridge na przedmieściach Londynu. W zawodach weźmie udział 161 zespołów z 25 krajów, w tym sześć reprezentujących Polskę:
Zespół zajmuje się konstruowaniem ultralekkich pojazdów napędzanych wodorem w ramach koła naukowego EcoTech Team istniejącego od 2014 roku. Zrzesza ono studentów z kilku wydziałów PG, m.in. Mechanicznego, Elektrotechniki i Automatyki oraz Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki. Na swoim koncie mają już trzy pojazdy zasilane ogniwem wodorowym. W zeszłym roku z bolidem HydRocket udało im się zająć 5. miejsce wśród europejskich zespołów w swojej klasie. Uzyskali wtedy wynik 399,6 km/m3 wodoru, co odpowiada przejechaniu 400 km na 0,326 litra benzyny!
Ich pierwszy bolid został zbudowany w ramach grupowej pracy inżynierskiej. W skład zespołu wchodzą studenci z Instytutu Humanistycznego, Politechnicznego oraz Zdrowia i Gospodarki PWSZ. Studiują oni m.in. mechanikę i budowę maszyn, zarządzanie, budownictwo, międzynarodową komunikację językową. W 2016 roku drużyna po raz pierwszy wzięła udział w zawodach Shell Eco-marathon. W kategorii pojazdów napędzanych etanolem zajęła wysokie 9. miejsce z wynikiem 133 km/1 l. W kolejnych latach, modernizując bolid, uzyskała poprawę rezultatu: w 2017 – 306 km/1 l, a w 2018 – 498 km/1 l. W tym roku SKN „Rotor” startował w zawodach Shell Eco-Marathon Netherlands uzyskując 749 km/1 l.
Zespół studentów Politechniki Łódzkiej działa w ramach Studenckiego Koła Naukowego Miłośników Motoryzacji już od 2012 roku. Ich pierwszy bolid powstał na podstawie pracy inżynierskiej. Zespół bierze udział w konkursie Shell Eco-marathon już od 6 lat. W 2016 roku bolid Eco Arrow 2.2 pokonał na jednym litrze paliwa aż 837 km. Celem jest przekroczenie granicy 1000 km/l.
„Hydros” jest głównym projektem studentów z Hydrogreen Team działającego na Politechnice Lubelskiej. Start w zawodach Shell Eco-marathon młodzi inżynierowie traktują jako świetną okazję do sprawdzenia swoich praktycznych umiejętności projektowania i budowy energooszczędnej konstrukcji. Ponadto zespół liczy na to, że rozwiązania oraz technologie, które proponuje przy budowie pojazdu, zostaną wykorzystane w przyszłości w większych projektach.
Zespół tworzą młodzi pasjonaci, którzy działają w Studenckim Kole Naukowym Modelowania Konstrukcji Maszyn. Celem projektu SmartPower jest projektowanie, budowa i modernizacja pojazdów biorących udział w zawodach Shell Eco-marathon oraz Hydroge Horizon Automitive Challenge. Po kilku latach przerwy zespół ponownie powrócił do projektu MuSHELLka, będącego historycznie pierwszym bolidem zbudowanym na potrzeby SEM. Bolid ten po dziś dzień dzierży rekord Polski w energooszczędnej jeździe w klasie Prototype Electric wynoszący 503,7 km/kWh i nadal jest w stanie konkurować z innymi zespołami, czego dowodem pierwsze miejsce w swojej kategorii na zawodach Shell Eco-marathon Challenger w 2018 r.
W zespole, który tworzą pasjonaci ze Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów, działają osoby studiujące różne kierunki, co pozwala na interdyscyplinarne podejście i kompleksowe zajęcie się tematyką konstrukcji super-ekonomicznych samochodów. Bolid Orion staruje w zawodach Shell Eco-marathon w kategorii benzynowych pojazdów miejskich. Do budowy bolidu wykorzystywany jest kompozyt węglowy, który studenci samodzielnie laminują. Konstrukcja wyróżnia się technologią wykonania poszycia jako struktury samonośnej. Interesującym elementem jest także rozbudowana elektronika bazująca na magistrali CAN. Dzięki własnej telemetrii można zdalnie sterować różnymi podukładami. Ze względu na zmiany w regulaminie zawodów w bolidzie pojawiły się drugie drzwi. Modernizacji uległ także układ przeniesienia napędu. Zaprojektowane przez zespół sprzęgło pozwala na ograniczenie strat energii podczas ruszania.
W ubiegłym roku najlepszy wynik z polskich drużyn zanotował Smart Power z Politechniki Śląskiej. Ich HydroGENIUS, startujący w kategorii Urban Concept, osiągnął 117 km/m3. Wśród prototypów wodorowych 5. miejsce dla Eco Car Politechniki Gdańskiej (448 km/m3), a 6. – dla Hydrogreen Team z Politechniki Lubelskiej (350 km/m3). W zawodach rozegranych w londyńskim Parku Olimpijskim Królowej Elżbiety rywalizowało w sumie 175 zespołów z 24 krajów z całego świata.
MK
Źródło: Shell