Deklarację współpracy w zakresie ewaluacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce podpisali przedstawiciele dziewięciu podmiotów reprezentujących środowisko akademickie.
Deklaracja jest odpowiedzią na rozpoczęte w Ministerstwie Nauki i Edukacji prace nad korektą Konstytucji dla Nauki – sztandarowej reformy ministra Jarosława Gowina. W jej efekcie wzmocniono autonomię uczelni, zmieniono model kształcenia doktorantów, a ocenę działalności naukowej przeniesiono z wydziałów na dyscypliny. Konstytucja dla Nauki kładzie nacisk na to, by naukowcy publikowali w czasopismach znajdujących się w międzynarodowych bazach, które ułatwiają badaczom z całego świata docieranie do tych treści. Po reformie uczelnie zyskały też większą swobodę w decydowaniu o swoich działaniach.
„Na podstawie dotychczasowych doświadczeń i obserwacji płynących z procesu wdrażania zapisów ustawy z 20 lipca 2018 roku, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, podejmujemy inicjatywę powołania eksperckiego zespołu koordynującego jej ewaluację w ramach reprezentowanych przez nas instytucji. Powołany w tym celu zespół ekspertów dokona obiektywnej i merytorycznej oceny wdrożonych zmian w całym zakresie funkcjonowania szkolnictwa wyższego i nauki oraz wskaże obszary i zapisy wymagające udoskonalenia. Nasza propozycja (…) wynika z troski o przyszłość polskiej edukacji i nauki oraz z partycypacyjnego podejścia do tworzenia prawa” – napisali sygnatariusze deklaracji.
Wyrazili też nadzieję, że „wyniki prac zespołu zostaną uwzględnione w działaniach legislacyjnych Ministerstwa Edukacji i Nauki, przyczyniając się do wzmocnienia nauki i szkolnictwa wyższego jako sektora strategicznego z punktu widzenia gospodarczego, społecznego i kulturowego rozwoju państwa polskiego” .
Pod dokumentem podpisali się:
MK