Aktualności
Sprawy nauki
28 Kwietnia
Źródło: UNESCO
Opublikowano: 2022-04-28

Ankieta UNESCO na temat dobrych praktyk otwartej nauki

Pod koniec ubiegłego roku UNESCO przyjęło rekomendacje dotyczące otwartej nauki, które wyznaczają międzynarodowe standardy, wartości i cele w zakresie dostępności rezultatów badań. Do ich wdrożenia niezbędne jest zgromadzenie informacji o dobrych praktykach Open Science. W tym celu przygotowano ankietę, którą można wypełniać do połowy lipca.

Dokument przyjęty podczas 41. sesji Konferencji Generalnej UNESCO wyznacza 193 państwom członkowskim UNESCO kierunki działań na rzecz rozwoju otwartej nauki, m.in. poprzez promowanie wspólnego rozumienia otwartej nauki, wprowadzanie sprzyjających jej rozwiązań prawnych czy inwestowanie w otwartą infrastrukturę i serwisy zapewniające bezpłatny dostęp do wyników badań. Wytyczne powstały z polskim udziałem dzięki zaangażowaniu Platformy Otwartej Nauki – centrum kompetencji Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego.

Aby te rekomendacje wdrożyć, konieczne jest zgromadzenie informacji o dobrych praktykach otwartej nauki, zarówno na poziomie indywidualnym, instytucjonalnym, krajowym, regionalnym, jak i międzynarodowym. W tym celu UNESCO opracowało specjalną ankietę, którą można wypełniać do 15 lipca. Formularz znajduje się na stronie internetowej UNESCO.

Powstałe kompendium najlepszych praktyk będzie użytecznym narzędziem do zrozumienia obecnego krajobrazu otwartej nauki, dzielenia się zdobytym doświadczeniem, identyfikowania i łączenia podmiotów działających na rzecz otwartej nauki na całym świecie oraz dalszego opracowywania innowacyjnych rozwiązań dla otwartej nauki w sposób oparty na współpracy, integracji i przejrzystości – czytamy w komunikacie UNESCO.

Otwarta nauka polega na tworzeniu i udostępnianiu wiedzy naukowej w sposób otwarty i umożliwiający jej wykorzystanie przez wszystkich. Obejmuje rozwijanie współpracy naukowej i dzielenie się informacjami z korzyścią dla nauki i społeczeństwa, wspieranie transparentnych i otwartych procesów wytwarzania i oceniania wiedzy naukowej czy angażowanie w proces naukowy podmiotów spoza społeczności naukowej. W ujęciu UNESCO otwarta nauka stanowi także narzędzie wspierające zrównoważony rozwój społeczny i ekonomiczny oraz likwidowanie nierówności w dostępie do wiedzy.

MK

 

Dyskusja (0 komentarzy)