Aktualności
17 Kwietnia
Autor: Sławomir Makal
Opublikowano: 2020-04-17

Co wiemy o naszych studentach?

Mobilność i kształcenie w czasie pandemii, zniesienie habilitacji i… profesury, algorytmy zamiast zwierząt w laboratorium, jak nauczyciele akademiccy wdrażają kompetencje społeczne – w kwietniowym numerze „Forum Akademickiego” interesujących tematów bez liku. A do tego jeszcze główny: co wiemy o naszych studentach?

„Studenci przynoszą ze sobą na studia swoje zagadki. Odkrywanie ich stanowi dla mnie największą przyjemność w pracy na uczelni”. „Warto rozmawiać ze studentami. Wtedy łatwiej zrozumieć ich punkt widzenia, potrzeby i zainteresowania. Ale nie przyjmujmy bezkrytycznie wszystkiego”.  „Wielokrotnie spotykam się z opiniami, że obecne pokolenie młodzieży jest egoistyczne, zapatrzone w siebie i w swoje potrzeby, chce jak najmniejszym kosztem przejść przez studia, nie chce się uczyć, bo przecież pracuje, na uczelni woli drogę na skróty, i że właśnie dlatego trzeba studentów nieustająco kontrolować, sprawdzać, rozliczać, pilnować, egzekwować zadania i w żaden sposób im nie ufać. Za każdym razem, kiedy słyszę takie wypowiedzi, reaguję sprzeciwem”. To zaledwie kilka opinii, którymi dzielą się autorzy zaproszeni przez nas do kwietniowego numeru „Forum Akademickiego”. Zaproponowaliśmy im temat: co wiedzą o swoich studentach? Ciekawych spostrzeżeń nie brakuje. O relacjach ze studentami piszą: prof. Aleksandra Ziembińska-Buczyńska z Politechniki Śląskiej; prof. Anna Sajdak-Burska z Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. Radosław Rybkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego i dr Piotr Maszczyk ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

Nie mogliśmy także pozostać obojętni wobec pandemii koronawirusa. O zmierzenie się z tym zagadnieniem poprosiliśmy przedstawicieli różnych nauk:

  • o tym, jak homo deus poznaje zarazę pisze dr Anna Brzezińska z Uniwersytetu Łódzkiego
  • dr hab. Arkadiusz Jabłoński z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II szuka odpowiedzi na pytania: jakie wartości teraz dominują? jakie aktywności tworzą dzisiejszy ład? jaki ład społeczno-kulturowy wyłania się z tych czynności?
  • nie tylko „Dekamerona” proponuje do czytania w tym czasie dr hab. Aleksander Wójtowicz z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • czy nie przewidzieliśmy pandemii? – zastanawia się prof. Piotr Tryjanowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
  • okiem filozofa spogląda na to, co się wokół dzieje prof. Sebastian Kołodziejczyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • a o niezwykle ważnej roli psychologów i psychiatrów przekonuje prof. Krzysztof Małyszczak z Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

Nie chcemy ujawniać wszystkiego, co w najnowszym numerze, ale jeszcze co najmniej kilka pozycji wartych jest odnotowania:

  • dr hab. Natalia Letki z Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. Marcin Nowotny z Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie oraz prof. Barbara Klajnert-Maculewicz z Uniwersytetu Łódzkiego rewolucjonizują polską naukę pomysłem zniesienia nie tylko habilitacji, ale i… profesury
  • jak radzić sobie z mobilnością przy zamkniętych granicach – pisze Agnieszka Stefaniak-Hrycko, p.o. dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej
  • wyniki projektu DASCHE dotyczącego społecznej odpowiedzialności uczelni i absolwentów przedstawia jego kierownik, prof. Ewa Chmielecka ze Szkoły Głównej Handlowej
  • czy mysz komputerowa zastąpi laboratoryjną – swojej pewności co do tego nie kryje chemoinformatyczka, dr Agnieszka Gajewicz-Skrętna z Uniwersytetu Gdańskiego.

Po jeszcze więcej odsyłamy do kwietniowego numeru, który jest już dostępny na naszej stronie internetowej.

MK

 

Dyskusja (0 komentarzy)