Mobilność i kształcenie w czasie pandemii, zniesienie habilitacji i… profesury, algorytmy zamiast zwierząt w laboratorium, jak nauczyciele akademiccy wdrażają kompetencje społeczne – w kwietniowym numerze „Forum Akademickiego” interesujących tematów bez liku. A do tego jeszcze główny: co wiemy o naszych studentach?
„Studenci przynoszą ze sobą na studia swoje zagadki. Odkrywanie ich stanowi dla mnie największą przyjemność w pracy na uczelni”. „Warto rozmawiać ze studentami. Wtedy łatwiej zrozumieć ich punkt widzenia, potrzeby i zainteresowania. Ale nie przyjmujmy bezkrytycznie wszystkiego”. „Wielokrotnie spotykam się z opiniami, że obecne pokolenie młodzieży jest egoistyczne, zapatrzone w siebie i w swoje potrzeby, chce jak najmniejszym kosztem przejść przez studia, nie chce się uczyć, bo przecież pracuje, na uczelni woli drogę na skróty, i że właśnie dlatego trzeba studentów nieustająco kontrolować, sprawdzać, rozliczać, pilnować, egzekwować zadania i w żaden sposób im nie ufać. Za każdym razem, kiedy słyszę takie wypowiedzi, reaguję sprzeciwem”. To zaledwie kilka opinii, którymi dzielą się autorzy zaproszeni przez nas do kwietniowego numeru „Forum Akademickiego”. Zaproponowaliśmy im temat: co wiedzą o swoich studentach? Ciekawych spostrzeżeń nie brakuje. O relacjach ze studentami piszą: prof. Aleksandra Ziembińska-Buczyńska z Politechniki Śląskiej; prof. Anna Sajdak-Burska z Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. Radosław Rybkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego i dr Piotr Maszczyk ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Nie mogliśmy także pozostać obojętni wobec pandemii koronawirusa. O zmierzenie się z tym zagadnieniem poprosiliśmy przedstawicieli różnych nauk:
Nie chcemy ujawniać wszystkiego, co w najnowszym numerze, ale jeszcze co najmniej kilka pozycji wartych jest odnotowania:
Po jeszcze więcej odsyłamy do kwietniowego numeru, który jest już dostępny na naszej stronie internetowej.
MK