Nieco ponad dwa tygodnie pozostały do debaty podsumowującej akcję „Nauka do naprawy” prowadzoną wspólnie przez Polską Akademię Nauk i „Forum Akademickie”. Swój udział w dyskusji potwierdziła prof. Bogumiła Kaniewska, przewodnicząca Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich i rektorka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Od czterech lat w lutym obchodzimy Dzień Nauki Polskiej. Ma upamiętniać dokonania polskich naukowców, stanowić inspirację do pójścia w ich ślady i wzmacniać zainteresowanie nauką. Przypada w rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika – 19 lutego. W tym roku to znakomita okazja, by porozmawiać też o bolączkach polskiej nauki i możliwościach poprawy niektórych elementów systemu. Niemal w przeddzień tego święta Polska Akademia Nauk i „Forum Akademickie” organizują wspólnie debatę wieńczącą akcję „Nauka do naprawy”.
Podczas gdy nasi eksperci kończą już analizę nadesłanych propozycji, my powoli odkrywamy karty związane z uczestnikami debaty. Zaprosiliśmy do niej czworo gości. Kilka dni temu informowaliśmy, że w dyskusji weźmie udział prof. Krzysztof Jóźwiak, dyrektor Narodowego Centrum Nauki. W zgłoszeniach nie brakowało bowiem sugestii co do zmian w systemie grantowym. Dziś możemy już ujawnić kolejne nazwisko. Nasze zaproszenie przyjęła również prof. Bogumiła Kaniewska, przewodnicząca Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich i rektorka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Spróbujemy w jej obecności spojrzeć na wybrane pomysły rektorskim okiem.
Półtoragodzinna debata w formule online odbędzie się w czwartek 15 lutego, początek o godzinie 17:00. Kolejnych jej uczestników ogłosimy wkrótce.
Przypomnijmy, że akcję „Nauka do naprawy” zainicjowaliśmy wspólnie z Polską Akademią Nauk w połowie grudnia ubiegłego roku. W trakcie jej trwania, do 15 stycznia, otrzymaliśmy blisko 750 propozycji, w przeważającej większości dotyczących finansowania nauki oraz ewaluacji. Były także pomysły związane ze szkolnictwem wyższym, modelem kariery naukowej, kształceniem doktorantów, etyką i dobrymi praktykami oraz administracją. Pozostałe dotyczą: współpracy nauki z otoczeniem, edukacji, popularyzacji, Polskiej Akademii Nauk, otwartego dostępu w nauce.
Nie ograniczaliśmy ani skali zmian, ani ich horyzontu czasowego. Najwięcej (39,6%) jest dużych, nieco mniej średnich (31,4%), a mniej niż co piątą (17,9%) określono jako wielką. Pozostałe to małe i drobne sugestie techniczno-prawne. Więcej niż połowa propozycji wymaga pilnego i bardzo pilnego wdrożenia. Część z nich przedstawialiśmy na bieżąco w naszym serwisie internetowym.
Końcowy raport zamierzamy przekazać nowemu kierownictwu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
MK
Szanowni Państwo,
Ważnym pytaniem jest to czy w akcji „Nauka do naprawy” powinny brać tylko osoby, które obecnie są na szczycie. Czy nie przydałyby się też osoby, które prowadzą badania, wywiązują się z obowiązków naukowych często na bardzo wysokim poziomie ale nie było im jeszcze dane zdobywać grantów (ze względu na problemy finansowe NCN) i być na wysokich stanowiskach?
Pytanie czy dyskusja pomiędzy tymi, którzy już bardzo dobrze działają w polskiej nauce cokolwiek zmieni.
Pozdrawiam
Jest taka procedura:
- pieniądze na budowę stanowisk naukowych
- pieniądze na wynagrodzenie dla naukowców
- pieniądze na nagrody
- pieniądze na publikacje
Czy coś się uczelniom z tego zwraca i w jakiej formie ?