Aktualności
Sprawy nauki
26 Lutego
Opublikowano: 2018-02-26

Pociąg do innowacji – NCBR i PKP IC nawiązały współpracę dotyczącą partnerstwa innowacyjnego

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podjęło współpracę z PKP Intercity dotyczącą stworzenia innowacyjnych pociągów. 21 lutego agencja wykonawcza Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i PKP IC podpisali list intencyjny o wspólnej realizacji projektów w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0. Po stronie PKP IC to element strategii taborowej, w ramach której spółka zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów.

Innowacje dla kolei

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w 2017 roku przez Radę Ministrów.

– Wyznaczyliśmy i konsekwentnie realizujemy cele strategiczne, dzięki którym poprawia się jakość życia Polaków. Obok już prowadzonych przez NCBR: programów  INNOTABOR, Wspólnego Przedsięwzięcia z PKP PLK oraz programu GOSPOSTRATEG dziś uruchamiamy kolejną, ważną inicjatywę. Partnerstwo innowacyjne to bowiem nie tylko nowy sposób finansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez lata będzie napędzał naszą gospodarkę – podkreśla Jarosław Gowin, wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

– Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowy projekt służący realizacji SOR. Decyzja o współpracy jest podyktowana potrzebami i wymaganiami jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymi przewoźnikami. Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnić przewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego – zapewnia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Kolej przyszłości i dużych inwestycji

PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych, nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC.  Planowane jest opracowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej,  elektrycznego zespoły trakcyjne (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160 – 250 km/h. Na ten cel planuje przeznaczyć docelowo około 3,7 mld.

– Realizujemy największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania. W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 r. zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transport przyszłości, a PKP Intercity ma długoterminowe plany rozwoju swoich usług z wykorzystaniem innowacyjnych projektów – mówi Marek Chraniuk, prezes Zarządu PKP Intercity. – Po podpisaniu listu intencyjnego powołujemy od razu wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zespół projektowy, który rozpoczyna działania – dodaje.

Innowacje na zamówienie dzięki NCBR

– Z powodzeniem uruchamiamy programy nowego typu, których celem jest stawianie czoła konkretnym wyzwaniom technologicznym, przy jednoczesnym zapewnianiu rynku dla nowatorskich rozwiązań. Kompetencje zdobyte w realizowanym już przez nas partnerstwie innowacyjnym w połączeniu z doświadczeniem we wspieraniu prac B+R związanych ze środkami transportu szynowego dały impuls do nawiązania współpracy PKP IC – mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – To kolejny krok w realizacji celów w ramach programu Luxtorpeda 2.0, który nie tylko zwiększy konkurencyjność polskich firm, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo i jakość przewozów – dodaje dyrektor NCBR .

Partnerstwo innowacyjne to nowy tryb udzielania zamówienia publicznego, który został wprowadzony w 2016 roku w znowelizowanej ustawie o prawie zamówień publicznych. Ma na celu wspieranie nowych, jeszcze nieistniejących na rynku rozwiązań, dzięki czemu zamawiający kreuje rynek dla innowacyjnych produktów i usług. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest jednym z pierwszych podmiotów w Polsce stosującym ten nowatorski tryb. Na początku tego roku uruchomił postępowanie w ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny”, którego celem jest stworzenie, zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000 bezemisyjnych autobusów nowej generacji.

NCBR

Dyskusja (0 komentarzy)