Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało Firmie Hyper Poland 16,5 mln zł w konkursie „Szybka ścieżka”. Pieniądze te zostaną przeznaczone na prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem do wszystkich trzech etapów rozwoju technologii hyperloop, a szczególności do zbudowania stanowisk testowych, do badania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej. Na dalszym etapie prac, w Żmigrodzie, na terenie należącym do Instytutu Kolejnictwa, powstanie pełnoskalowy prototyp pojazdu oraz tor o długości ponad 500 metrów, na którym pojazd typu magrail będzie mógł się rozpędzić do 300 km/h.
Hyper Poland jako jedyna firma na świecie opracowała sposób na przystosowanie istniejących, zwykłych torów do potrzeb lewitujących, magnetycznych pojazdów kolejowych. Opracowana w Polsce technologia ma pozwolić na to, aby w istniejących już korytarzach kolejowych zamiennie poruszały się zwykłe pociągi oraz superszybkie magnetyczne. Wdrożenie technologii Hyperloop ma być kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle, zakładającym budowę od zera infrastruktury próżniowej.
– Dzięki dofinansowaniu znacząco zostaną przyspieszone prace B+R niezbędne do rozwoju technologii kolei magnetycznej typu hyperloop. Będziemy w stanie zbudować pełnowymiarowy tor testowy. Ponadto kupimy niezbędny sprzęt oraz powiększymy nasz zespół o wybitnych specjalistów. Dotacja z NCBR umożliwi nam zakończenie prac badawczo-rozwojowych napędu i zawieszenia systemu magrail oraz przejście do certyfikacji i wdrożeń pilotażowych – mówi Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.
Firma jeszcze w 2019 roku rozpocznie testy lewitacji i napędu, podczas których zostanie sprawdzona zgodność parametrów lewitacji oraz silnika z modelami numerycznymi. Ponadto odbędą się testy kompatybilności elektromagnetycznej, podczas których zostaną porównane różnych algorytmy sterujące silnikiem oraz testy przeciążeniowe silnika polegające na analizie odpowiedzi toru na wymuszenia spowodowane przejazdem modelu testowego. Prace B+R w ramach grantu potrwają do połowy 2022 roku.
Hyper Poland to polska firma założona przez inżynierów związanych z Politechniką Warszawską. W latach 2016-2017 zespół Hyper Poland był kilkakrotnie nagradzany w konkursach na pojazdy hyperloop organizowanych w Los Angeles i Dubaju. Od dwóch lat firma rozwija własny projekt technologii inspirowanej hyperloopem. Polacy proponują wdrożenie nowej technologii w trzech etapach: w pierwszej kolejności chcą wprowadzić do komercyjnego użytku kolej magnetyczną, która będzie w stanie poruszać się z prędkością 300 km/h po już istniejących liniach kolejowych dzięki modyfikacjom torów opracowanym przez Hyper Poland.
JK
(Źródło: IK)