Wstrzymanie naboru do programów grantowych, przeniesienie terminu zamykania lub wygaszania przewodów doktorskich lub postępowań w sprawie nadania stopnia doktora do końca czerwca 2022 r. oraz wydłużenie terminu przygotowania indywidualnego planu badawczego do 3 semestru kształcenia – to tylko niektóre z postulatów Krajowej Reprezentacji Doktorantów w związku z rozwojem epidemii COVID-19.
Odwołane zajęcia, ograniczenie możliwości przebywania na terenie uczelni, a także zawieszona w praktyce mobilność krajowa i międzynarodowa – to rzeczywistość, z jaką mierzy się dziś środowisko akademickie. Krajowa Reprezentacja Doktorantów w odpowiedzi na te problemy oraz potrzebę wypracowania rozwiązań, zwiększających możliwości rozwoju naukowego doktorantów oraz innych członków środowiska akademickiego w tym czasie, przeprowadziła badanie ankietowe, dotyczące oceny rozwiązań stosowanych przez polskie uczelnie w sytuacji stanu zagrożenia epidemiologicznego. Wzięło w nim udział 163 respondentów z 50 ośrodków naukowych.
Wśród zgłaszanych postulatów KRD wymienia m.in. wygospodarowanie funduszy przez system szkolnictwa wyższego i nauki na zakup platform e-learningowych oraz zobowiązanie uczelni do wprowadzenia kształcenia zdalnego, wraz z przeszkoleniem wszystkich pracowników i doktorantów w zakresie obsługi platformy, a także prowadzenia kształcenia za pomocą środków komunikowania się na odległość. Ankietowani zwracali także uwagę na konieczność wygospodarowania środków na pokrycie kosztów, w szczególności spowodowanych utratą dostępu do infrastruktury w ramach prowadzonych projektów badawczych.
Doktoranci chcą także przeniesienia terminu realizacji wyjazdów badawczych, w szczególności w programie PROM organizowanym przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej, z 31 marca 2021 na 30 września 2021 r. oraz wstrzymania naboru do programów grantowych, a także wydłużenie terminów składania wniosków grantowych co najmniej o czas trwania okresu zawieszenia kształcenia. Proponują, by termin zamykania lub wygaszania przewodów doktorskich lub postępowań w sprawie nadania stopnia doktora przenieść z 31 grudnia 2021 r. na 30 czerwca 2022 r. Apelują także o wydłużenie terminu przygotowania indywidualnego planu badawczego do 3 semestru kształcenia.
Pod adresem ministra nauki i szkolnictwa wyższego skierowano postulaty wydania rozporządzeń, m.in. wprowadzającego zawieszenie wyborów rektorów uczelni, obligującego uczelnie do zakończenia programów kształcenia doktorantów w formie kształcenia zdalnego do końca roku akademickiego 2019/2020 czy zobowiązującego uczelnie do zorganizowania elektronicznej formy obsługi administracyjnej środowiska akademickiego za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
Badani wskazali także brak wykorzystania systemu USOS do szybkiego i skutecznego komunikowania środowisku doktorantów zaleceń władz uczelni, utrudnienia w uwierzytelnieniu podpisami cyfrowymi elementów projektów grantowych za pomocą środków porozumiewania się na odległość czy dopełniania innych formalności oraz brak procedur, pozwalających na płynną zmianę dotychczasowej formy kształcenia na kształcenie zdalne.
MK