Aktualności
Sprawy nauki
29 Grudnia
Opublikowano: 2016-12-29

Programy, dzięki którym nauka wyjdzie do ludzi

Jednym z filarów tzw. strategii Gowina jest społeczna odpowiedzialność nauki. Aby nauka sprawniej wychodziła do ludzi, powstały programy: Uniwersytet Młodego Odkrywcy, Uniwersytety Trzeciego Wieku i Naukobusy – mówi wiceminister nauki Teresa Czerwińska.

“Chcielibyśmy, aby nauka, czyli wyniki badań naukowych, w sposób przystępny były rozpowszechniane w społeczeństwie. Krótko mówiąc, żeby nauka wyszła z wieży z kości słoniowej, do ludzi” – mówi Teresa Czerwińska. Odniosła się w ten sposób do kwestii społecznej odpowiedzialności nauki – jednego z trzech filarów strategii rozwoju dla polskich uczelni i nauki zaproponowanej przez wicepremiera, ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina. Dodała, że głównym beneficjentem wyników badań naukowych powinno być właśnie społeczeństwo.

Jak przypomniała Czerwińska, na działania MNiSW dotyczące społecznej odpowiedzialności nauki składają się trzy programy: Uniwersytety Młodego Odkrywcy oraz Uniwersytety Trzeciego Wieku oraz Naukobusy.

W ramach programu Uniwersytet Młodego Odkrywcy dzieci podczas zajęć na własne oczy zobaczą, jak fascynująca może być praca naukowca, młodego badacza. Teresa Czerwińska zaznaczyła, że pierwsza edycja UMO cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Do ministerstwa w konkursie wpłynęło ponad 200 wniosków. Pierwsza edycja konkursu jest już rozstrzygnięta, na realizację zwycięskich projektów przeznaczono 2,3 mln zł.

Uniwersytet Trzeciego Wieku to – jak mówi wiceminister – “projekt skierowany do osób, które chciałyby pogłębiać swoją wiedzę, chciałyby cały czas pozostać aktywne i mieć kontakt z ośrodkami uniwersyteckimi”. W pierwszej edycji na konkurs przeznaczono 4 mln zł.

Najnowsze przedsięwzięcie – Naukobus – to projekt skierowany do młodzieży, dzieci w miastach do 130 tys. mieszkańców – przypomniała Czerwińska. Powiedziała, że dotrą tam busy z mobilną wystawą i eksponatami, które mają zafascynować dzieci nauką.

“Te trzy filary składają się na jedną całość, uzupełniającą się wzajemnie. Część z tych przedsięwzięć skierowana jest do osób młodych, bardzo młodych, dzieci, natomiast Uniwersytety Trzeciego Wieku dla osób bardziej dojrzałych” – podsumowuje wiceminister.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

Dyskusja (0 komentarzy)