Wykorzystywanie przez środowisko naukowo-dydaktyczne narzędzi sztucznej inteligencji jest oczywiste i konieczne, jednak ich stosowanie powinno się odbywać w sposób odpowiedzialny, przejrzysty i w oparciu o szereg ustalonych i powszechnie stosowanych zasad – piszą profesorowie Wojciech Czakon i Grzegorz Mazurek, proponując katalog reguł, które porządkowałyby ten obszar w akademii.
Tempo zmian w obszarze technologii stawia środowisko naukowo-dydaktyczne przed koniecznością przemyślenia przyszłości akademii oraz weryfikacji procedur i reguł, którymi się kierujemy w naszej codziennej pracy. Zaledwie kilka miesięcy temu pojawiło się w otwartym dostępie narzędzie sztucznej inteligencji ChatGPT, które – poza wieloma zastosowaniami programistycznymi, matematycznymi czy biznesowymi – z ogromną siłą oddziałuje na szeroko rozumiany sektor nauki i edukacji. Narzędzie to – pomimo swojej niedoskonałości – jest wyrazem szerszego trendu związanego z upowszechnieniem dostępu do technologii wschodzących, tj. sztucznej inteligencji (SI). ChatGPT jest jedną z wielu dostępnych dla każdego aplikacji wykorzystujących ową technologię.
Dostrzegamy pilną potrzebę refleksji na temat wpływu sztucznej inteligencji na naukę, komunikację naukową i procesy dydaktyczne, w których dotychczasowe standardy znajdują się pod silną presją etyczną, prawną i pragmatyczną, stwarzaną przez nowe aplikacje i rozwiązania technologiczne. Wprowadzenie ChatGPT wiele zmieniło w szkołach różnych szczebli, jak też w uczelniach w Polsce i na świecie. Dlatego brak zainteresowania sztuczną inteligencją lub negowanie wpływu obserwowanych zjawisk na świat naukowo-dydaktyczny może zaszkodzić zarówno instytucjom, jak i całej społeczności odpowiedzialnej za edukację.
Uważamy, że wykorzystywanie przez środowisko naukowo-dydaktyczne narzędzi SI jest oczywiste i konieczne. Jednak stosowanie ich powinno odbywać się w sposób odpowiedzialny, przejrzysty i w oparciu o szereg ustalonych i powszechnie stosowanych zasad. Proponujemy zatem katalog reguł, które porządkowałyby ten obszar aktywności ludzkiej w ramach akademii:
Wojciech Czakon jest profesorem zarządzania w Uniwersytecie Jagiellońskim
Grzegorz Mazurek jest profesorem zarządzania i rektorem Akademii Leona Koźmińskiego