Aktualności
Sprawy nauki
16 Marca
Opublikowano: 2017-03-16

Jak dobrze popularyzować naukę

15 marca 2017 roku, w Domu Braci Jabłkowskich odbyła się premiera książki Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców. Opracowali go Natalia Osica, ekspertka od PR nauki oraz Wiktor Niedzicki, dziennikarz naukowy. Książka jest instrukcją dotycząca popularyzacji badań i wystąpień publicznych dla tych naukowców, którzy chcieliby świadomie budować swój wizerunek. Można się z niej dowiedzieć po co, jak, kiedy i gdzie promować wyniki badań oraz jak się przygotować do wykładów popularnonaukowych czy wywiadów telewizyjnych.

Idea stworzenia poradnika powstała w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym, który przez kilka ostatnich lat odpowiadał za wdrożenie Polsko-Szwajcarskiego Programu Badawczego. Realizowano 31 projektów badawczych z rozmaitych obszarów m.in.: nanotechnologii,  energii (w tym jej odnawialnych źródeł), zdrowia  czy technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Efektem wdrożeń tych projektów było 10 patentów, prawie 150 publikacji o zasięgu międzynarodowym, ponad 170 seminariów, warsztatów oraz konferencji naukowych.

– Wraz z sukcesami badawczymi pojawiła się potrzeba ich komunikowania środowisku przedsiębiorców, mediom i społeczeństwu. Wówczas w naszym Instytucie narodziła się idea, aby wspomóc naukowców również w tym działaniu – mówi dr Agnieszka Gryzik, zastępca dyrektora OPI-PIB. Dlatego powstał poradnik dla naukowców.

Jest efektem pracy dwójki ekspertów, na co dzień zajmujących się popularyzowaniem nauki. Natalia Osica, założycielka firmy Science PR, pierwszej w Polsce agencji wspierającej naukowców, instytuty naukowe i uczelnie w budowaniu relacji z otoczeniem, tj. mediami i biznesem, na łamach publikacji podpowiada, jak dobrze zaplanować promocję badań. Wiktor Niedzicki od ponad 40 lat zajmuje się popularyzacją nauki w radiu, telewizji, podczas wykładów czy imprez popularnonaukowych. W Sztuce promocji nauki pisze o tym, jakie warunki musi spełnić prezentacja, aby wyróżnić się, zaciekawić widza i dać się zapamiętać.

Publikacja Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców jest bezpłatna, dostępna w druku, online oraz w formacie e-booka.

Jk

(źródło: OPI-PIB)

 

 

Dyskusja (0 komentarzy)