Budżet nauki i szkolnictwa wyższego, parametryzacja uniwersytetu, doskonałość naukowa, szczepienia i kształcenie zdalne, kto jest rektorem w Podhalance, etyka w nauce, czy da się efektywnie połączyć obowiązki badacze z dydaktycznymi – to tylko część tematów, jakie przygotowaliśmy w lutowym numerze „Forum Akademickiego”. Zachęcamy do prenumeraty pisma na rok 2022.
W związku z podnoszonymi publicznie wątpliwościami dotyczącymi zakresu oraz legalności pozyskiwania przez Ministerstwo Edukacji i Nauki danych statystycznych o zaszczepieniu poszczególnych grup społeczności akademickiej i przekazywania rektorom informacji odnoszących się do ich uczelni, poprosiliśmy o wyjaśnienie tej kwestii Marcina Czaję, dyrektora Departamentu Szkolnictwa Wyższego w MEiN. W tej sprawie wypowiada się także prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej i przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
„Jakie realizujesz projekty?” – z takim pytaniem każdy naukowiec zetknie się w czasie swojej zawodowej kariery niejednokrotnie.
Sugeruje ono, że naukowcy powinni pracować nad czymś więcej niż tylko rutynowa praca akademicka. Jednocześnie realizacja projektów wpycha naukowców w nową rutynę: pisania wniosków, składania
sprawozdań i pracy administracyjnej. Projekt stał się jednym z podstawowych narzędzi networkingu i powszechną formą awansu akademików, a także osób wykonujących profesje nowej klasy średniej – pisze o projektyzacji uniwersytetu socjolog dr Waldemar Rapior.
Rada Doskonałości Naukowej, Biuro ds. Doskonałości Naukowej PAN, Inkubatory Doskonałości Naukowej na Uniwersytecie Wrocławskim… Czym jest owa „doskonałość naukowa” i jak ją zmierzyć? – nad tym z kolei zastanawia się prof. Zygmunt Saloni.
O tym, jak potoczyła się sprawa dr. Dilectissa Liu z Australii, którego perypetie z zatrudnieniem na Politechnice Warszawskiej opisaliśmy pod koniec ubiegłego roku, przeczytacie w artykule Piotra Kieracińskiego „Badacz czy wykładowca?”.
Jak rozwiązać konflikt między polityką naukową państwa i interesem społecznym a chęcią badacza, by publikować w dobrych czasopismach? Sposoby wzmacniania polskich czasopism przedstawia prof. Dariusz Galasiński.
Co wyróżnia szczecińską Akademię Sztuki od innych uczelni artystycznych, czy udało się zażegnać konflikt z poprzednim rektorem, jakie są priorytety strategii AS na najbliższe lata – pytamy dr hab. Mirosławę Jarmołowicz, prof. AS, rektora Akademii Sztuki w Szczecinie.
Artyści w ciągu tysięcy lat wyrabiali sobie myślenie konceptualne poprzez rysunek i tego nie da się zmienić. Niektórzy studenci są przekonani, że komputer zrobi za nich wszystko, a tak nie jest, szczególnie na etapie koncepcyjnym. Tymczasem dochodzi do takich paradoksów, że zajęcia z rysunku są prowadzone tylko na pierwszym roku. To stanowczo za mało – mówi prof. Jarmołowicz.
Procesy korozyjne z reguły wywołują niszczenie elementów konstrukcyjnych, a w efekcie – awarie. Czy podobnie jest z korozją etyki w nauce? – odpowiedzi szukają prof. Wojciech Przetakiewicz i prof. Leszek Chybowski.
Ponadto w numerze:
Po znacznie więcej zapraszamy do lutowego „Forum Akademickiego”, który jest już dostępny na naszej stronie internetowej. Zachęcamy także do prenumeraty pisma na 2022 rok.
MK