Aktualności
Sprawy nauki
11 Lutego
Opublikowano: 2022-02-11

W lutowym numerze „Forum Akademickiego”

Budżet nauki i szkolnictwa wyższego, parametryzacja uniwersytetu, doskonałość naukowa, szczepienia i kształcenie zdalne, kto jest rektorem w Podhalance, etyka w nauce, czy da się efektywnie połączyć obowiązki badacze z dydaktycznymi – to tylko część tematów, jakie przygotowaliśmy w lutowym numerze „Forum Akademickiego”. Zachęcamy do prenumeraty pisma na rok 2022.

W związku z podnoszonymi publicznie wątpliwościami dotyczącymi zakresu oraz legalności pozyskiwania przez Ministerstwo Edukacji i Nauki danych statystycznych o zaszczepieniu poszczególnych grup społeczności akademickiej i przekazywania rektorom informacji odnoszących się do ich uczelni, poprosiliśmy o wyjaśnienie tej kwestii Marcina Czaję, dyrektora Departamentu Szkolnictwa Wyższego w MEiN. W tej sprawie wypowiada się także prof. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej i przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.

„Jakie realizujesz projekty?” – z takim pytaniem każdy naukowiec zetknie się w czasie swojej zawodowej kariery niejednokrotnie.

Sugeruje ono, że naukowcy powinni pracować nad czymś więcej niż tylko rutynowa praca akademicka. Jednocześnie realizacja projektów wpycha naukowców w nową rutynę: pisania wniosków, składania
sprawozdań i pracy administracyjnej. Projekt stał się jednym z podstawowych narzędzi networkingu i powszechną formą awansu akademików, a także osób wykonujących profesje nowej klasy średniej – pisze o projektyzacji uniwersytetu socjolog dr Waldemar Rapior.

Rada Doskonałości Naukowej, Biuro ds. Doskonałości Naukowej PAN, Inkubatory Doskonałości Naukowej na Uniwersytecie Wrocławskim… Czym jest owa „doskonałość naukowa” i jak ją zmierzyć? – nad tym z kolei zastanawia się prof. Zygmunt Saloni.

O tym, jak potoczyła się sprawa dr. Dilectissa Liu z Australii, którego perypetie z zatrudnieniem na Politechnice Warszawskiej opisaliśmy pod koniec ubiegłego roku, przeczytacie w artykule Piotra Kieracińskiego „Badacz czy wykładowca?”.

Jak rozwiązać konflikt między polityką naukową państwa i interesem społecznym a chęcią badacza, by publikować w dobrych czasopismach? Sposoby wzmacniania polskich czasopism przedstawia prof. Dariusz Galasiński.

Co wyróżnia szczecińską Akademię Sztuki od innych uczelni artystycznych, czy udało się zażegnać konflikt z poprzednim rektorem, jakie są priorytety strategii AS na najbliższe lata – pytamy dr hab. Mirosławę Jarmołowicz, prof. AS, rektora Akademii Sztuki w Szczecinie.

Artyści w ciągu tysięcy lat wyrabiali sobie myślenie konceptualne poprzez rysunek i tego nie da się zmienić. Niektórzy studenci są przekonani, że komputer zrobi za nich wszystko, a tak nie jest, szczególnie na etapie koncepcyjnym. Tymczasem dochodzi do takich paradoksów, że zajęcia z rysunku są prowadzone tylko na pierwszym roku. To stanowczo za mało – mówi prof. Jarmołowicz.

Procesy korozyjne z reguły wywołują niszczenie elementów konstrukcyjnych, a w efekcie – awarie. Czy podobnie jest z korozją etyki w nauce? – odpowiedzi szukają prof. Wojciech Przetakiewicz i prof. Leszek Chybowski.

Ponadto w numerze:

  • budżet nauki i szkolnictwa wyższego na rok 2022 prezentuje wiceminister Wojciech Murdzek
  • o działaniach Komisji Ewaluacji Nauki po zakończeniu raportowania osiągnięć do systemu POL-on i PBN mówi jej przewodniczący prof. Błażej Skoczeń
  • czy jest możliwe skuteczne nauczanie zdalne?
  • kto zasiada w fotelu rektora Państwowej Podhalańskiej Uczelni Zawodowej w Nowym Targu?
  • rezonatory z Politechniki Warszawskiej podbijają świat
  • czy da się połączyć badania naukowe z kształceniem studentów?
  • jak bardzo pandemia COVID-19 wpłynęła na program Erasmus+?
  • 100 lat AZS Lublin

Po znacznie więcej zapraszamy do lutowego „Forum Akademickiego”, który jest już dostępny na naszej stronie internetowej. Zachęcamy także do prenumeraty pisma na 2022 rok.

MK

Dyskusja (0 komentarzy)