Podniesienie poziomu wykorzystania przez polskich uczonych środków w programie Horyzont Europa jest priorytetem w najbliższych latach. Nowe zasady umożliwią zwiększenie wynagrodzeń beneficjentów unijnych grantów – zapowiada wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin w wywiadzie dla „Forum Akademickiego”. Lutowy numer już w sprzedaży.
Jednym z wątków rozmowy, którą przeprowadził red. Piotr Kieraciński, jest także ocena reform po roku od wejścia w życie nowej ustawy:
„Obserwujemy, że uczelnie, jeśli chodzi o rozwiązania statutowe, na ogół bardzo zachowawczo podchodzą do możliwości skorzystania z szerszej autonomii. Wydaje się, że większość postanowiła zachować dotychczasową strukturę, ale są i takie, które przeprowadzają zmiany dużo śmielsze. Wśród tych ostatnich wymieniłbym Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach czy Uniwersytet Rzeszowski. Wśród uczelni badawczych wyróżnia się statut Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu” – mówi Jarosław Gowin.
Szef resortu nauki odnosi się także do: obligacji dla uczelni badawczych, Regionalnej Inicjatywy Doskonałości, prac nad systemem POLon, ewaluacji nauki, planowanej reformy Polskiej Akademii Nauk i miejsca polskiej nauki w świecie.
W lutowym numerze przyglądamy się kształceniu bibliotekarzy. W artykule o znamiennym tytule „Bibliotekarstwo w odwrocie” prof. Jacek Wojciechowski pisze:
„Systemowa degrengolada naszego bibliotekarstwa zaczęła się na dobre od centralnej decyzji w sprawie otwierania niektórych zawodów, w tym najbardziej licznego: właśnie bibliotekarskiego (co najmniej 60 tys. osób). W ślad za tym nastąpiła urzędowa likwidacja form pomaturalnego kształcenia zawodowego bibliotekarzy, dotychczas w Polsce całkiem przyzwoitego. Te bibliofobijne rozwiązania spowodowały, że w tej profesji prawie nikt się już nie widzi. Chyba, że musi albo brakuje mu wyobraźni”.
Z kolei prof. Elżbieta Barbara Zybert, bibliolog, kierownik Katedry Badań nad Bibliotekami i Innymi Instytucjami Kultury Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, zastanawia się, jak odrodzić kształcenie bibliotekarzy:
„Wydaje się, że podstawową przyczyną złej kondycji bibliotekarstwa w Polsce jest negatywny stosunek społeczeństwa do edukacji, w której ważną rolę odgrywa czytanie i kontakt ze słowem pisanym, upowszechnianie się bylejakości, brak rzetelnej wiedzy, promowanie wzorców obywateli znających się na wszystkim i na niczym, chodzących „na skróty” i robiących karierę bez niezbędnych kwalifikacji i kompetencji (…) Aby poprawić postrzeganie zawodu bibliotekarza, studiów bibliotekoznawczych i tym samym przyczynić się do wzrostu zainteresowania kandydatów studiami w tym zakresie, nie wystarczy więc modernizacja programów studiów. Potrzebne jest szerokie społeczne wsparcie”.
Ponadto w numerze rozmowy z:
Na naszych łamach ponadto m.in.:
Oprócz tego, jak zwykle, sporo komentarzy dotyczących aktualnych problemów nauki, kronika wydarzeń, felietony, recenzje książek, stałe cykle „Z laboratoriów”, „Rody uczonych” i „Kartki z dziejów nauki w Polsce”. Zapraszamy do lektury lutowego numeru Forum Akademickiego i przypominamy jednocześnie o możliwości prenumeraty pisma.
MK