Nowy eksperymentalizm, kultura studencka, filozoficzne jubileusze, rozliczenie subwencji, profesjonalizacja roli nauczyciela akademickiego i temat z okładki: sztuka biografii – wakacyjny numer „Forum Akademickiego” obfituje w wiele interesujących pozycji.
Lipcowo-sierpniowe wydanie FA, tradycyjnie już, ma zwiększoną objętość. Zaproszeni przez nas autorzy gwarantują wysokiej jakości publicystykę, przy której nikt się nie będzie nudzić. Lekturę 120-stronicowego numeru proponujemy rozpocząć od zaanonsowanego na okładce obszernego bloku tekstów poświęconych biografii. Gatunek ten od zawsze miał swoich zagorzałych zwolenników, ale zdaje się, że w ostatnich latach ich grono stale się powiększa. Z pewnością i w tę kanikułę wielu czytelników, nadrabiając książkowe zaległości, sięgnie po literaturę faktu, od której wręcz uginają się księgarskie półki. Wspólnie z ekspertami przyjrzeliśmy się sztuce tworzenia biografii, autobiografii, dzienników…
Czy główne obowiązki biografa są kształtowane przez lojalność wobec czytelników i ich prawo do prawdy, czy też prawo to jest w niektórych przypadkach limitowane przez obowiązki wobec tego, kogo biografię się tworzy oraz osób, które w tym procesie czynnie uczestniczą? – pyta dr Justyna Tabaszewska z Instytutu Badań Literackich PAN i nie poprzestaje tylko na tych „spornych” kwestiach. Dodaje także zagadnienia granic wolności biografa ortaz granic wpływu opisywanej osoby oraz sytuacji, w której powstają biografie żyjących i wpływowych postaci.
Z kolei diagnozę, z czego wynika niesłabnące zainteresowanie historią cudzego życia opowiadaną w biograficznej narracji z detalami często wywołującymi zastrzeżenia natury etycznej, związanymi np. z wykorzystywaniem korespondencji czy dokumentów osobistych obejmujących chociażby kwestie tak delikatne jak zdrowie, związki uczuciowe formalne i nieformalne czy stan finansów, podejmuje dr Anita Całek z Katedry Komparatystyki Literackiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Ponadto:
Gdyby w sondzie ulicznej zadać pytanie o pierwsze skojarzenie z nauką, jest wielce prawdopodobne, że wśród odpowiedzi znalazłoby się także laboratorium. Nic dziwnego, dziś większość doniesień naukowych przedostających się do mediów, ma swoje źródło właśnie w laboratoriach. To właśnie w nich prowadzone są przede wszystkim współczesne badania naukowe – ogłosił blisko trzy dekady temu kanadyjski filozof Ian Hacking:
Zajęliśmy się także kulturą studencką: czym była, jak funkcjonowała oraz jaką formułę ma mieć dzisiaj i jak realizują ją uczelnie. Omawiamy przy tej okazji uchwałę Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz relacjonujemy wirtualne seminarium inaugurujące Ogólnopolskie Forum Kultury Studenckiej.
W numerze także m.in.:
To, oczywiście, nie wszystko. Proponujemy także stałe cykle: Publikuj lub giń, Rody uczone, Kartki z dziejów nauki w Polsce oraz garść aktualności, recenzje książek, komentarze, felietony… Podwójny numer „Forum Akademickiego” już dostępny na naszej stronie internetowej.
MK