Aktualności
Szkoły wyższe
23 Lutego
Źródło: www.pixabay.com
Opublikowano: 2022-02-23

15 mln zł dla uczelni zawodowych

Piętnaście uczelni zawodowych otrzyma w tym roku wsparcie finansowe w wysokości 1 mln zł na doskonalenie jakości procesu kształcenia na kierunkach studiów o profilu praktycznym. To już IV edycja „Dydaktycznej inicjatywy doskonałości”.

Program „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości” zainicjowano w 2019 roku. W przedsięwzięciu wzięło udział dotychczas 25 spośród 33 publicznych uczelni zawodowych, które wyróżniały się skuteczną działalnością dydaktyczną w zakresie kształcenia praktycznego. Co roku dodatkowe środki w wysokości 1 mln zł otrzymuje maksymalnie 15 publicznych uczelni zawodowych. Wsparcie to jest zagwarantowane w Konstytucji dla Nauki. Wyniki tegorocznej odsłony DID ogłosił 23 lutego minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

Lista rankingowa:

  1. Małopolska Uczelnia Państwowa im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu
  2. Państwowa Szkoła Wyższa im. Hipolita Cegielskiego w Gnieźnie
  3. Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
  4. Państwowa Uczelnia Stanisława Staszica w Pile
  5. Państwowa Uczelnia Zawodowa we Włocławku
  6. Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  7. Collegium Witelona Uczelnia Państwowa w Legnicy
  8. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Głogowie
  9. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koszalinie
  10. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Wałczu
  11. Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze
  12. Państwowa Uczelnia Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu
  13. Państwowa Uczelnia Zawodowa im. prof. Edwarda F. Szczepanika w Suwałkach
  14. Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu
  15. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu.

W tegorocznej edycji znalazły się cztery uczelnie – z Oświęcimia, Gniezna, Koszalina i Legnicy – które otrzymały wsparcie w każdym z czterech konkursów.

Wsparcie finansowe wypłacane jest uczelniom w formie subwencji. Środki mogą być przeznaczone na cele, które podniosą jakość kształcenia, np. na zakup pomocy dydaktycznych, zatrudnienie praktyków w uczelniach, stypendia dla studentów, kursy i szkolenia podnoszące kompetencje kadry dydaktycznej, modernizację laboratoriów itp.

Beneficjenci konkursu wyłaniani są w oparciu o wybrane wskaźniki systemu Ekonomicznych Losów Absolwentów. ELA gromadzi dane o ekonomicznych losach absolwentów wszystkich kierunków studiów z wszystkich uczelni w kraju. Dzięki temu jest w stanie ustalić, ile zarabiają, jak długo po studiach szukają pracy i ilu wśród nich jest bezrobotnych. Jeśli chodzi o monitoring ELA wykorzystany do Dydaktycznych Inicjatyw Doskonałości kluczowe są dwa mierniki: względny wskaźnik bezrobocia absolwentów w pierwszym roku po uzyskaniu dyplomu, a także względny wskaźnik zarobków absolwentów w pierwszym roku po uzyskaniu dyplomu. Wartości te pokazują, jak osiągnięte wykształcenie wpływa na rzeczywistą sytuację zawodową i materialną absolwenta.

MK

Dyskusja (0 komentarzy)