Hybrydowa przystawka do napędu wózka osoby niepełnosprawnej HERMES po raz kolejny została doceniona. Dyplom twórcom HERMESA przesłał minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. To m.in. efekt udziału młodych konstruktorów w Międzynarodowych Targach Wynalazczości i Innowacji INTARG w Katowicach.
HERMES powstał z myślą o osobach niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. To nowoczesna, lekka przystawka do wózka inwalidzkiego, wyposażona w napęd elektryczny i ręczny. Projekt został zrealizowany w studenckim kole naukowym ORTHOS na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Skonstruował go zespół w składzie: dr hab. inż. Jarosław Sidun, prof. nzw. (opiekun studenckiego koła naukowego ORTHOS), mgr inż. Mateusz Darmofał (kierownik, odpowiedzialny za modele 3D i dokumentację techniczną), inż. Krzysztof Danowski (modele 3D i dokumentacja techniczna), inż. Paweł Carewicz, mgr inż. Gustaw Antypiuk (wykonanie prototypu) oraz inż. Hubert Gudalewski (zaopatrzenie).
W roku 2016 HERMES zdobył złoty medal katowickich targów INTARG, złoty medal INOVA-BUDI UZOR 2016 CHORWACJA oraz złoty medal na Międzynarodowych Targach Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technologii BRUSSELS INNOVA. W roku 2018 otrzymał tytuł Ambasadora Polskiej Wynalazczości za sukcesy uzyskane na międzynarodowych targach wynalazczości. Certyfikat IFIA (International Federation of Inventors Associations) oraz WIIPa (World Invention Intellectualy Property Associations) z rąk prezesa WIIPA Hsieh Hasing-Ming odebrał w Katowicach opiekun projektu HERMES Jarosław Sidun.
Konstruktorzy HERMESA założyli firmę Protocut, która w ubiegłym roku, podczas czwartej edycji Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku, znalazła się w finałowej dziesiątce TOP Start-up Polski Wschodniej 2017. Projekt zwyciężył również w kategorii Technika w konkursie Technotalent 2017 zorganizowanym przez Fundację Techotalenty.
Dzięki przystawce wózek osoby niepełnosprawnej może być napędzany ręcznie – poprzez mechanizm korbowy zawarty w kierownicy lub dzięki programowalnemu silnikowi elektrycznemu z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania. Napęd elektryczny umożliwia kontynuowanie jazdy w przypadku zmęczenia oraz ułatwia pokonywanie nierówności powierzchni i krawężników. Przy pełnym naładowaniu użytkownik może przejechać do 40 km.
Dorota Sawicka