Aktualności
Szkoły wyższe
12 Listopada
Opublikowano: 2021-11-12

Kolejne polskie uczelnie z akredytacją Ashoki

Uniwersytet Gdański i Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie dołączyły do grona uczelni z prestiżowym certyfikatem Fundacji Ashoka – Journey to Changemakers’ Certificate.

Fundacja Ashoka (Międzynarodowa Organizacja Pozarządowa Innowatorów Społecznych) została założona w 1980 roku przez Billa Draytona, konsultanta w firmie McKinsey & Company oraz pracownika Narodowej Agencji Ochrony Środowiska w Nowym Jorku, który w trakcie swoich podróży po Azji zwrócił uwagę na różnice społeczne i ekonomiczne między rozwiniętymi krajami północy i ubogimi krajami południa. Dziś Ashoka działa w ponad 70 krajach i co roku wybiera ponad 100 osób z całego świata, wyróżniających się szczególną przedsiębiorczością, których nazywa „innowatorami dla dobra ogółu”.

Specjalnie dla uczelni fundacja stworzyła program Journey to Changemakers’ Certificate (J2CC), którego partnerem jest Uniwersytet w Northampton, posiadający status Changemaker Campus.

Nowoczesna uczelnia powinna stwarzać swoim studentkom i studentom doświadczenie edukacyjne, które pomoże im w zdobywaniu i rozwoju różnorodnych kompetencji pozwalających młodym osobom być twórcami zmian na lepsze, zauważać problemy i starać się je rozwiązywać. Współcześnie uczelnie muszą zmienić model funkcjonowania i nauczania. Proste metody, polegające na dostarczaniu informacji, przestały działać. Musimy stworzyć kulturę zarządzania i współpracy, która będzie rozwijać i pielęgnować w studentach i pracownikach umiejętności niezbędne do budowania lepszego świata w przyszłości – zauważają działacze Ashoki.

Dodają, że w nowoczesnych instytucjach szkolnictwa wyższego studenci muszą stykać się z doświadczeniem edukacyjnym, które pomoże im zdobyć lub rozwinąć kompetencje przekrojowe, określone przez OECD i Davos jako niezbędne do odniesienia sukcesu w przyszłości. Kompetencje te, nazywane w Ashoce „changemaker skills”, czyli „umiejętnościami twórcy zmian”, powinny prowadzić studentów do większej odpowiedzialności za swoje środowisko i wywierania pozytywnego wpływu.

Do tej pory akredytacją J2CC mogły pochwalić się dwie polskie uczelnie: Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS (kierunek zarządzanie i przywództwo) oraz Collegium Civitas (zarządzanie). Właśnie dołączyły do nich dwie kolejne: Uniwersytet Gdański (dydaktyka innowacyjna z pedagogiką Montessori) oraz Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie (pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna).

Certyfikowany na UG kierunek realizowany jest w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych. Zarówno program studiów, jak i możliwość uczenia się przedsiębiorczości społecznej angażują studentów właśnie jako „zmieniaczy”/innowatorów.

Kierunek akredytowany ma w sobie pedagogikę Montessori. To istotne, bowiem tradycyjna edukacja, oparta na prostym przekazie i gotowej wiedzy, nie spełnia oczekiwań rodziców, nie zapewnia dzieciom rozwoju. Gwarantuje go natomiast brak schematów, podążanie za dzieckiem, nienarzucanie mu niczego i przyzwolenie, by według swojego planu uczyło się w danym momencie tego, na co ma ochotę. Niestety taka edukacja dostępna jest w Polsce głównie w placówkach niepublicznych. I tu otwiera się pole do działania dla UG – wiele bowiem zależy od tego, jak kształcimy naszych studentów, pedagogów, nauczycieli. Chcemy, by nasi absolwenci, wchodząc do szkół, byli gotowi na to, by je zmieniać – zaznacza dr Adam Jagiełło-Rusiłowski z Instytutu Pedagogiki UG.

Zwraca też uwagę na to, że niezwykle ważne jest zaszczepienie w studentach motywacji i wiary w ich realny wpływ na zmiany w świecie. W tym celu studenci angażowani są w różne przedsięwzięcia organizacji międzynarodowych, nie w charakterze wolontariuszy, a pełnych zapału i pomysłów „zmieniaczy”. Jednym z nich są trwające właśnie prace nad zorganizowaniem dwuletniej akademii dla nastoletnich dziewczynek z Nikaragui, które mają nauczyć się kodowania, by móc zostać programistkami. Projekt organizowany jest przez International Sustainable Education Foundation.

Tamtejsza młodzież nie ma żadnej przyszłości, panuje bieda. Potrzebna jest pomoc do zorganizowania nauki zdalnej. Zapewniamy dziewczętom sprzęt, elektryczność, zasięg, bezpieczne miejsce. Trzeba tu jednak armii ludzi, którzy pomogą dziewczynom nauczyć się języka kodowania, nadrobić straty i braki, a potem zorganizują im staże i dopilnują kariery w organizacjach globalnych zatrudniających programistów. Jest możliwość, by nasi studenci to współtworzyli, uczestnicząc w projekcie w ramach konkretnego przedmiotu ze studiów – tłumaczy dr Adam Jagiełło-Rusiłowski.

Z kolei kierunek akredytowany w APS prowadzony jest przez Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji.

Podobnie jak sto lat temu nasza patronka, profesor Maria Grzegorzewska, tak i dzisiaj, utworzony przez nią uniwersytet musi odpowiadać na istotne problemy społeczne, kreować wysoką kulturę działań dla wspólnego dobra. Jesteśmy dumni, że wypracowane przez nas rozwiązania i propozycje działań zyskały uznanie międzynarodowego grona ekspertów, czego rezultatem jest uzyskanie rozpoznawalnego w świecie wyróżnienia – mówi dr hab. Agnieszka Olechowska, prof. APS, dyrektor IWRCiE.

Ashoka działa w Polsce od 25 lat, skupiając ludzi wprowadzających niekonwencjonalne rozwiązania problemów społecznych. Do tej pory przyjęła do swojego grona 77 osób z Polski. Jej członkowie pracują na rzecz dzieci i dorosłych w kryzysie, ochrony i dbałości o środowisko naturalne, przeciwdziałania i adaptowania do zmian przyrodniczych i klimatycznych, a także na rzecz osób z niepełnosprawnościami, osób długotrwale bezrobotnych, edukacji dzieci i młodzieży, grup marginalizowanych, budowania demokratycznego społeczeństwa i wielu innych.

MK, źródło: UG, APS, Ashoka

Dyskusja (0 komentarzy)