W Sierakowie koło Przasnysza powstało Laboratorium Ośrodka Badań Lotniczych Politechniki Warszawskiej. Do pracy będzie gotowe w kwietniu, a już na maj zaplanowano pierwsze zawody i pokazy lotnicze.
Budowa nowego laboratorium PW rozpoczęła się pod koniec 2020 roku. Ma to być miejsce umożliwiające efektywne prowadzenie prac badawczych na lotnisku. Placówka stanowi część projektu „Terenowy poligon badawczo-wdrożeniowy w powiecie przasnyskim”, realizowanego na terenie lotniska przez Politechnikę Warszawską i finansowanego ze źródeł Unii Europejskiej. Jednym z jego głównych celów jest wzmocnienie współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami oraz rolnikami poprzez aplikowanie nowoczesnych technologii, mających zwiększyć efektywność pracy.
Nowo powstały budynek ma powierzchnię 600 metrów kwadratowych. Znajduje się w nim dziewięć warsztatów i laboratoriów oraz hangar.
W ośrodku będą prowadzone badania nad systemami bezzałogowymi. Chcielibyśmy, żeby rozwijał się głównie w kierunku dronów, aby stał się polskim centrum kompetencji badań dronowych na rzecz rolnictwa i leśnictwa – podkreśla prof. Robert Głębocki z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.
W planach jest też rozwój alternatywnych napędów, systemów zarządzania lotem i systemów nawigacyjnych, jak również projektów na rzecz precyzyjnego rolnictwa. Naukowcy będą także realizowali prace dotyczące nowoczesnych technologii materiałowych. Możliwe będzie również udostępnianie zbudowanej infrastruktury badaczom z innych ośrodków, zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
Chcielibyśmy prowadzić politykę bardzo otwartą. To nie jest laboratorium tylko dla nas. Będą mogły tu przyjeżdżać różne podmioty działające w obszarze dronów i korzystać z zaplecza, które mamy – zaznacza prof. Głębocki.
Obecnie trwają dostawy sprzętu urządzeń badawczych i warsztatowych. Jako pierwszy pojawił się motoszybowiec z napędem elektrycznym PW-X10, dostarczony przez Zakład Szybowcowy z Jeżowa Sudeckiego. Politechnik stara się również o pozyskanie dla ośrodka badawczego dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym AOS-71, co w sumie da „flotę powietrzną” do badań nad rozwojem napędów elektrycznych w lotnictwie. Do ośrodka dotarło również naziemne stanowisko badawcze napędów hybrydowych, które obecnie wydają się być najbardziej perspektywicznym rodzajem napędu dla przyszłych statków powietrznych i być może przyszłością przemysłu lotniczego.
Naukowcy rozpoczną pracę w nowej placówce w kwietniu, a już na maj zaplanowano pierwsze zawody i pokazy lotnicze.
MK, źródło: Biuletyn PW