Aktualności
Szkoły wyższe
10 Maja
Fot. Jan Zych
Opublikowano: 2024-05-10

Na Politechnice Krakowskiej powstało laboratorium VR

Laboratorium VR otwarto na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. W pracowni zastosowano najnowsze technologie dotyczące modelowania informacji o budynku, przeglądów i rewizji projektów, koordynacji wielobranżowej, wyszukiwania błędów projektowych i ich rozwiązywania.

Pracownia, której uruchomienie kosztowało około 300 tys. zł, stanowić ma zaplecze naukowo-dydaktyczne dla studentów, którzy kształcą się na działającej od blisko 10 lat specjalności związanej z modelowaniem informacji o budynku (BIM), a oferowanej na studiach II stopnia na kierunku budownictwo.

Modelowanie informacji o budynkach i wirtualna rzeczywistość nie powinny już być traktowane jako nowinki techniczne, ani też jako alternatywa nowoczesnych koncepcji projektowania inwestycji budowlanych. Tak naprawdę jest to jedyne rozwiązanie, które będzie obowiązywało do tego celu w bliskiej przyszłości. W związku z tym stoimy przed wyzwaniem przebudowy programów kształcenia tak, aby z technologii BIM zrobić fundament kształcenia – zapowiedziała podczas otwarcia laboratorium prof. Lucyna Domagała, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej.

Wyposażenie dydaktyczne nowej pracowni składa się z 13 stanowisk komputerowych VR. Każde zawiera komputer z wydajnymi podzespołami, dwa monitory 27″ o wysokiej rozdzielczości QuadHD, gogle VR META/Oculus QUEST 2 256 GB, mogące pracować w trybie autonomicznym (bez fizycznego łącza kablowego ze stacją roboczą). W pomieszczeniu zainstalowano także nowoczesny sprzęt prezentacyjny (projektor multimedialny, panel prezentacyjny 75″). Z kolei umeblowanie sali zostało tak zaaranżowane, by pozostawić dużą przestrzeń na środku, która pozwoli na swobodne poruszanie się w goglach VR, a tym samym zapewnieni ich użytkownikom najlepsze wrażenie przestrzeni. Przygotowanie odpowiedniego miejsca na „spacery” w goglach VR wymagało rekonfiguracji dwóch pomieszczeń i połączenia ich w jedno. W sali wirtualnej rzeczywistości realizowane będą różne scenariusze dydaktyczne dla specjalności BIM.

Planujemy wykorzystanie technologii VR np. do wizualizacji projektów w 3D, weryfikację założeń projektowych i sprawdzenie, jak projektowany obiekt będzie wyglądał oraz czy jest po prostu dobrze zaprojektowany. To jedno z prostszych zastosowań technologii VR w projektowaniu budowlanym. Pamiętajmy jednak, że uczymy młodych adeptów sztuki budowlanej i na tym etapie ich rozwoju zawodowego wyobrażenie sobie, czy np. projektowana konstrukcja stalowa lub żelbetowa jest nie tylko funkcjonalnie dobra, ale i estetyczna, dobrze i harmonijnie zaprojektowana, nie przesłania istotnych elementów obiektu architektonicznego lub współgra z otoczeniem, zdecydowanie do łatwych nie należy. Dzięki nowej sali znacznie ułatwiamy to zadanie – tłumaczy dr inż. Jacek Magiera z Katedry Technologii Informatycznych w Inżynierii.

Jak dodaje, technologia VR w połączeniu z technologią BIM pozwala też na dużo bardziej zaawansowane zastosowania: w koordynacji branżowej, przeglądzie kolizji, komentowaniu i pracy zespołowej, w scalaniu wielu modeli branżowych w jeden model sfederowany, w symulacjach procesów realizacji (np. montaż, logistyka placu budowy, technologia wykonania), to także potężne narzędzie wizualizacji odniesień geoprzestrzennych, wizualizacji projektów w kontekście istniejącej infrastruktury dzięki zasobom systemów informacji geograficznej GIS i wiele innych.

W laboratorium wykorzystywane będą innowacyjne techniki immersyjnego nauczania VR w kształceniu inżynierów budownictwa cyfrowego. Kadra Wydziału Inżynierii Lądowej ma też nadzieję na użycie technologii VR jako platformy współpracy, uczenia przez (wirtualne) działanie, rozwoju kompetencji miękkich.

Naszym celem jest próba takiego przygotowania absolwentów specjalności BIM, aby byli gotowi do podjęcia wyzwań współczesnego rynku budownictwa cyfrowego, otwartych na innowacje i potrafiących stosować je w codziennej praktyce zawodowej, kompetentnych w używaniu najnowszych technologii informatycznych w realizowanych projektach – podkreśla dr inż. Jacek Magiera.

Możliwości nowego laboratorium dydaktycznego wykraczają poza obszar modelowania informacji o budynku. Zakupiony sprzęt wraz z oprogramowaniem pozwoli wesprzeć kształcenie na innych specjalnościach, np. z obszaru informatyki, grafiki komputerowej czy tych związanych z tworzeniem gier komputerowych.

MK, źródło: PK

Dyskusja (0 komentarzy)