„Uczelnie Przyszłości – nowe możliwości w zakresie kształcenia” – to pilotażowa inicjatywa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, któremu partneruje Uniwersytet Śląski. Ma na celu wspieranie podnoszenia kluczowych kompetencji wśród studentów.
Porozumienie o współpracy podpisali w trakcie Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia w Katowicach: rektor Uniwersytetu Śląskiego prof. dr hab. Ryszard Koziołek oraz p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dr Paweł Kuch. Inicjatywa ma charakter pilotażowy. Jej głównym celem jest opracowanie nowoczesnego, modelowego i skalowalnego rozwiązania systemowego do zastosowania w procesie kształcenia na poziomie wyższym. Dzięki projektowi studenci otrzymają wsparcie w podnoszeniu kluczowych kompetencji przyszłości.
W ramach przedsięwzięcia planowane są m.in.:
Projekt „Uczelnie Przyszłości…”, według zamierzeń jego pomysłodawców, ma pokazać sposób kształcenia promujący nastawienie na rozwiązywanie realnych problemów i kreowanie innowacyjnych rozwiązań tak, by wdrożenia były – dla studenta, a w przyszłości naukowca lub pracownika szeroko pojętego biznesu – fundamentem działań.
W efekcie wraz z tym projektem NCBR proponuje rozwiązanie o charakterze systemowym, które wdrożone przez polskie uczelnie wpłynie pozytywnie na rozwój jakości i skuteczności kształcenia młodych ludzi, potrzebujących kompetencji do tworzenia rozwiązań odpowiadających na wyzwania przyszłości, zarówno jako pracownicy firm, jak i samodzielni przedsiębiorcy – przekonuje dr Paweł Kuch.
Zakładane jest późniejsze wdrożenie modelu w różnych typach uczelni – w ramach nadchodzącego programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).