Na wyposażeniu Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie pojawiły się nowe urządzenia. Mają pomóc w nauce pilotażu, podnosząc przy tym efektywność szkolenia.
Misją uczelni jest przygotowanie słuchaczy kierunków cywilnych i studentów wojskowych na potrzeby lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Możliwości w tym zakresie zwiększył zakupiony niedawno nowy sprzęt, który trafił na wyposażenie Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego.
W październiku pojawił się nowy symulator lotu dla samolotów Diamond Da-40/Da-42 klasy FNTP II wyprodukowany przez francuska firmę ALSIM. Posiada modułową konfiguracje kabiny z pełnym odzwierciedleniem kokpitów samolotów Da-40 i Da-42, oryginalną awionikę Garmin G1000NXi, laserowe projektory oraz system zapewniający regulację temperatury i wilgotności powietrza doprowadzanego do kabiny załogi (kokpitu). Czas zmiany (konwersji) kokpitów wynosi mniej niż 10 minut. Symulator będzie wykorzystywany w szkoleniu do licencji PPL(A), CPL(A), uprawnień IR i PBN na samolotach Da-40 i Da-42.
W połowie listopada firma GB Aircraft przekazała kolejne nowe trzymodułowe urządzenie symulacji lotu do szkolenia sprawdzającego (selekcji) ALSIM ALX klasy FNTP II MCC. To już trzecie urządzenie firmy ALSIM na wyposażeniu dęblińskiej uczelni, posiada modułową konfigurację kabiny z czteroma modelami lotu (SEP Basic, SEP Complex, MEP i Medium JET) oraz system zadymiania kabiny. Moduł Medium JET przeznaczony jest do szkolenia we współpracy w załodze wieloosobowej (MCC) zgodnie z PART FCL (EASA) i szkolenia w pilotażu samolotu o wysokich osiągach z napędem odrzutowym oraz obsługi EFIS i automatyzacji lotu (JOC – Jet Orientation Course). Wszystkie moduły samolotów posiadają oprogramowanie do przeprowadzenia szkolenia selekcyjnego kandydatów na pilotów w oparciu o zarówno analogowe, jak i cyfrowe kokpity.
Ponadto Szkoła Orląt wzbogaciła się w listopadzie o nowy śmigłowiec Robinson R44 Raven II o znakach SP-ROM. To drugi helikopter tego typu dostarczony przez GB Aircraft do ACSL LAW, dzięki czemu flota powietrzna ośrodka powiększyła się do pięciu śmigłowców tego typu. Śmigłowiec jest wyposażony m.in. w glass cockpit firmy Garmin, klimatyzację i autopilot, a będzie wykorzystywany do lotów szkolnych do licencji PPL(H) i budowania nalotu, zarówno VFR Day jak i VFR Night.
Kontynuujemy rozbudowę wyposażenia bazy szkoleniowej, w tym floty powietrznej. Naszą intencją jest wzbogacenie uczelni we wszystkie niezbędne urządzenia, które udoskonalą tok nauczania pilotażu, a w przypadku symulatora znacząco zredukują koszty, podnosząc przy tym efektywność szkolenia lotniczego – skomentował gen. bryg. pil. dr Krzysztof Cur, rektor–komendant LAW.
Jak zapowiada uczelnia, już niebawem do użytku LAW zostanie przekazany tunel aerodynamiczny typu zamkniętego przeznaczony do badań powietrznych.
źródło: LAW