Podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej rozpoczęli starty na samolotach szkolno-treningowych M-346 Bielik. Pierwsze odbyły się w południe 16 kwietnia, a poprzedziły je długie tygodnie przygotowań.
Młodzi piloci musieli najpierw przejść szkolenie naziemne, które trwa od 4 do 6 tygodni. Uczyli się specyfiki samolotu M-346: jego możliwości, procedur wykonywania lotów, komunikacji radiowej, czy też charakterystyki meteorologicznej lotniska. Następnie przeszli szkolenie symulatorowe, w czasie którego nauczyli się sposobu uruchamiania silników, obsługi systemów pokładowych oraz zachowania w sytuacjach awaryjnych i podstaw wykonywania misji. Szkolenie praktyczne prowadzone jest przez instruktorów z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego, podchorążowie uczą się umiejętności pilotowania samolotu odrzutowego w lotach z widocznością oraz wykonywania lotów według wskazań przyrządów. Będą również szkolić się w wykonywaniu lotów taktycznych Air-toAir oraz Air-to-ground. Ten etap szkolenia potrwa do listopada br., a 6 grudnia odbędzie się pierwsza Promocja Oficerska młodych pilotów wyszkolonych na samolotach M-346 Bielik.
– Otwiera się zupełnie nowy etap szkolenia lotniczego. Do nauki pilotażu Bielików zostali wytypowani nasi najlepsi podchorążowie. Na razie jest ich czterech, ale w najbliższych latach ta liczba się zwiększy – mówi gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk, rektor-komendant Lotniczej Akademii Wojskowej.
4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego dysponuje w tej chwili ośmioma Bielikami, do 2022 r. jednostka ma otrzymać jeszcze kolejnych osiem takich maszyn. Docelowo liczba podchorążych szkolących się na Bielikach będzie się sukcesywnie zwiększać.
Źródło: LAW