Politechnika Łódzka została liderem europejsko-azjatyckiego konsorcjum uczelni, które otrzymały milion euro na wdrożenie nowych programów kształcenia z zakresu automatyki i elektroenergetyki w Nepalu, Butanie i Indonezji.
Wniosek został złożony w konkursie dotyczącym budowania potencjału w sektorze szkolnictwa wyższego w tzw. akcji centralnej programu Erasmus+, bezpośrednio do Agencji Wykonawczej w Brukseli. Do finansowania zaakceptowano 163 z 840 projektów na łączną kwotę ponad 145 mln euro. Zdecydowaną większość – 142 – stanowią wspólne projekty (Joint Projects). Jest także 21 projektów strukturalnych (Structual Projects).
Jeden z projektów – EU-Asia Collaboration for accessible Education in Smart Power Systems (eACCESS) – koordynowany jest przez Instytut Elektroenergetyki Politechniki Łódzkiej. Jego realizacja opiera się na współpracy 8 partnerów. Obok PŁ są to: University of the West of Scotland z Wielkiej Brytanii, Aristotle University of Thessaloniki z Grecji, Kantipur Engineering College oraz Pokhara University z Nepalu, Royal University of Bhutan oraz indonezyjskie Atma Jaya Catholic University of Indonesia i Soegijapranata Catholic University.
Głównym celem konsorcjum europejsko-azjatyckiego jest opracowanie (lub aktualizacja) oraz wdrożenie nowych programów i kursów dydaktycznych z zakresu automatyki i elektroenergetyki, a w szczególności inteligentnych systemów zasilania w uczelniach w Nepalu, Butanie i Indonezji. Projekt obejmuje także budowę infrastruktury laboratoryjnej. Budowane laboratoria umożliwią zdobycie umiejętności w dziedzinach kluczowych dla nowoczesnej elektroenergetyki, takich jak odnawialne źródła energii, inteligentne systemy rozdziału energii, sterowanie pracą systemu elektroenergetycznego a także energoelektronika i wysokie napięcie. Dodatkowo, wykorzystując doświadczenia partnerów europejskich zostanie stworzona zaawansowana, elastycznej i otwarta platforma wsparcia nauczania eACCESS, dedykowanej w szczególności dla zdalnych form edukacji oraz walidacji opracowanych metod nauczania.
Ewa Chojnacka, źródło: PŁ