Kształtowanie misji uczelni zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju, zapewnienie studentom wszechstronnej edukacji, wyposażenie ich w kompetencje wspierające innowacyjność i przedsiębiorczość, wspieranie różnorodnych form mobilności oraz zwiększanie współpracy między uczelniami, rządami, przemysłem i społeczeństwem w zakresie nauczania, badań i transferu wiedzy – to najważniejsze punkty „Deklaracji z Walencji”, którą podpisali uczestnicy V Międzynarodowego Spotkania Rektorów „Universia” w tym hiszpańskim mieście.
Hasło przewodnie tegorocznego wydarzenia brzmiało: „Uniwersytet i społeczeństwo”. W spotkaniu wzięło udział około 700 rektorów reprezentujących 14 milionów studentów z Europy, Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej. Polskę reprezentowali przedstawiciele 30 szkół wyższych, m.in. Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademii Leona Koźmińskiego, Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Akademii Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu Wrocławskiego. Debatowano, w jaki sposób uczelnie mogą jeszcze skuteczniej działać w trzech obszarach:
W „Deklaracji z Walencji”, zawierającej wnioski ze spotkania, przypomniano, że uczelnie zawsze odgrywały kluczową rolę na drodze postępu społecznego. Poprzez nauczanie, badania i transfer wiedzy oferują rozwiązania stojących przed nami wyzwań. Przygotowują nas też do zapobiegania problemom, które mogą pojawić się w przyszłości. Rektorzy wraz z przedstawicielami świata polityki i biznesu wskazali, że aby umiejętnie poruszać się w tym nieprzewidywalnym środowisku konieczne jest rozwijanie umiejętności z zakresu technologii, ale także z innych dyscyplin, takich jak inteligencja emocjonalna, elastyczność czy myślenie globalne.
W świecie dążącym do większej sprawiedliwości, równości i równowagi, wraz z potrzebą wiedzy rośnie również potrzeba perspektywy humanistycznej, promującej solidarność oraz wartości etyczne – napisano w deklaracji.
Ważne jest, zauważyli ponadto uczestnicy spotkania, dążenie w kierunku budowy społeczeństwa opartego na wiedzy i innowacyjności. W tym celu konieczny jest transfer wiedzy i technologii wypracowywanych przez uniwersytety w sposób, który będzie akceptowalny i szeroko stosowany.
Uczelnie mają niezwykłą możliwość nie tylko wniesienia swojego wkładu, ale też bycia w awangardzie uporządkowanego, zrównoważonego rozwoju, opartego na krytycznym myśleniu i zaangażowaniu społecznym – podkreślono.
Sygnatariusze dokumentu zobowiązali się do:
MK