Aktualności
Szkoły wyższe
24 Listopada
Opublikowano: 2024-11-24

UW najsilniejszą marką, „FA” w czołówce mediów

Najsilniejszą uczelnianą marką w mediach pozostaje Uniwersytet Warszawski – wynika z analizy obejmującej 31,5 mln materiałów z prasy, internetu i serwisów społecznościowych. W czołówce tytułów prasowych, w których najczęściej pisano o sektorze szkolnictwa wyższego, po raz kolejny znalazło się „Forum Akademickie”.

Zestawienie „Top Marka” przygotowują magazyn „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Tegoroczna, siedemnasta, odsłona największej na polskim rynku analizy medialności brandów objęła materiały z prasy, internetu i social mediów opublikowane w okresie od 1 lipca 2023 do 30 czerwca 2024 roku – łącznie 31,5 mln materiałów, w tym 1,4 mln tekstów prasowych; 11,9 mln publikacji internetowych i 18,2 mln postów w mediach społecznościowych. W badaniu nie są brane pod uwagę publikacje reklamowe ani promocyjne.

Autorzy wyselekcjonowali najpierw 50 branż najczęściej pojawiających się w mediach. W każdym z sektorów wyłoniono 10 brandów, o których wzmiankowano najwięcej. W kolejnym etapie szczegółowo przeanalizowano materiały dotyczące każdej marki, biorąc pod uwagę przyjęte wskaźniki, decydujące ostatecznie o sile brandu. Na ten wielowymiarowy indeks składają się wartości pozwalające najpełniej ocenić obecność marek w mediach. Są to: liczba wzmianek o nich, ich indeks sentymentu oraz dotarcie.

Aby otrzymać indeks sentymentu, oceniono analizowane treści pod katem ich wydźwięku. W przypadku wydźwięku całkowicie negatywnego wzmiance przyporządkowywano wartość –10, w 100 proc. pozytywnego – wartość 5, a wzmiankom o wydźwięku neutralnym – wartość 1. Potem wyliczono proporcje między liczbą wzmianek pozytywnych, negatywnych i neutralnych dla wizerunku danej marki, czyli właśnie indeks sentymentu. W rankingu uwzględniono w sumie 500 marek, w tym 10 szkół wyższych.

Tytuł najsilniejszego uczelnianego brandu dzierży niezmiennie Uniwersytet Warszawski (15 miejsce w ogólnej klasyfikacji). W badanym okresie informacje o nim pojawiły się w 163 428 publikacjach, najwięcej z nich w internecie (88%). Od 2020 roku, gdy uczelnie uwzględniono w rankingu „Top Marka” po raz pierwszy, UW pozostaje liderem w tym sektorze.

To był rok wyborczy, więc nic dziwnego, że kilkumiesięczna kampania odbiła się w mediach szerokim echem (w FA uruchomiliśmy specjalny serwis, w którym relacjonowaliśmy wybory na wszystkich uczelniach). Na UW zakończyła się reelekcją prof. Alojzego Z. Nowaka. Przekazy medialne zdominowała kwestia trudnej sytuacji materialnej studentów oraz niewystarczającej liczby miejsc w akademikach. W ramach strajku na UW gmach biblioteki przekształcono w obóz noclegowy. Studenci protestowali również przeciwko działaniom Izraela w Strefie Gazy, wzywając władze do zerwania stosunków z izraelskimi instytucjami akademickim. UW informował także o budowie obiektu, w którym mają mieścić się dwa wydziały: Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii oraz Nauk Ekonomicznych. Z kolei naukowcy stołecznej uczelni zapraszali do poszukiwania afrykańskich kleszczy i wysyłania ich do badań. Na jaw wyszedł również zorganizowany proceder kradzieży XIX-wiecznych zbiorów Biblioteki UW. Sprawcy mieli podmieniać oryginały na kopie.

Drugie miejsce w rankingu, również bez zmian, zajął Uniwersytet Jagielloński (47 w ogólnej klasyfikacji) z blisko o połowę mniejszą niż UW liczbą wzmianek (84 324). Uczelnia zainaugurowała 660. rok akademicki i wybrała swojego 307 rektora – prof. Piotra Jedynaka. W analizowanym okresie głośno było o studenckim strajku okupacyjnym w nieczynnym akademiku Kamionka w Krakowie – żacy protestowali przeciwko sprzedaży obiektu i domagali się przedstawienia planów budowy nowych domów studenckich. Najstarsza polska uczelnia chwaliła się również budową Uczelnianego Centrum Sportowo-Rekreacyjnego na Ruczaju oraz planami odbudowy wiktoriańskiej oranżerii w Ogrodzie Botanicznym. W laboratoriach UJ opracowano miękkie materiały magnetyczne, mogące zrewolucjonizować energetykę, oraz związek chemiczny, który może pomóc w terapii przebarwień skóry, gdyż hamuje wytwarzanie melaniny w komórkach.

Podium uczelni zamyka Szkoła Główna Handlowa (65 miejsce, 42 063 informacji). Jak wynika z danych zaprezentowanych w raporcie, o SGH wzmiankowano najczęściej w związku z budową gmachu z najwyższą zieloną ścianą w Warszawie i endemiczną łąką na dachu. Zapowiedziano także powstanie na Polu Mokotowskim (w miejscu, w którym kiedyś działał Klub Studencki „Park”) pawilonu z salami warsztatowymi, foyer wystawienniczym, studiem filmowym i ogólnodostępną kawiarnią. W mediach relacjonowano Bieg SGH i Wampiriadę, zaś wybory wygrał urzędujący rektor dr hab. Piotr Wachowiak.

Kolejne dwie uczelnie zamieniły się miejscami w porównaniu z poprzednim zestawieniem. Na czwartą pozycję awansowała Politechnika Warszawska (85 miejsce, 42 651 wzmianek), o której przekazy medialne dotyczyły badań jej naukowców. Sprawdzali oni m.in. czy obiekt uczelni może być samowystarczalny energetycznie. W tym celu na dachu budynku Wydziału Inżynierii Materiałowej powstała pilotażowa instalacja fotowoltaiczna oraz magazyn energii. Ponadto stworzyli m.in. system do rehabilitacji pulmonologicznej Boreas, trzy aplikacje wykorzystujące AI do rehabilitacji pacjentów po udarze oraz opaskę na nadgarstek wraz z aplikacją do monitorowania stanu emocjonalnego. Informowano, że coraz bliżej jest także opracowania innowacyjnego sposobu wytwarzania paliw sztucznych. Natomiast studenci PW pracowali nad trzecim nanosatelitą PW-Sat3. W lutym, przy współudziale doświadczonego zespołu ekspertów, powołano do życia fundusz venture capital. To pierwszy w Polsce tego typu podmiot utworzony przez państwową uczelnię. Jego celem jest połączenie nauki z biznesem oraz komercjalizowanie dokonań polskich naukowców i studentów. W auli PW odbyła się również uroczysta gala z okazji Dnia Nauki Polskiej, a rektorem pozostał prof. Krzysztof Zaremba.

W czołówce omawianego sektora znalazł się też Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (90 miejsce, 57 031 publikacji). Uwaga mediów w przypadku wielopolskiej uczelni skupiała się głównie wokół protestu przeciwko likwidacji DS Jowita. Dużo pisano także o otwarciu Collegium Rubrum Wydziału Prawa i Administracji, w którym siedzibę znalazła m.in. Wielkopolska Biblioteka Prawnicza. UAM był też aktywny w sferze badawczej: naukowcy postanowili dać kawowym fusom drugie życie i stworzyć materiały, które mogłyby zastąpić lub zmniejszyć zużycie tworzyw sztucznych wytwarzanych z ropy naftowej, natomiast w Bibliotece Uniwersyteckiej odkryto 27 woluminów z prywatnej biblioteki braci Grimm. Poszukiwane przez sześć miesięcy druki będą pomocne w badaniach nad twórczością autorów słynnego zbioru baśni. Również w Poznaniu pracę magisterską obronił najstarszy, 76-letni student. W wyborach jedyną kandydatką była prof. Bogumiła Kaniewska, która została wybrana na drugą kadencję.

Kolejne miejsca w rankingu „Top Marka” zajęły: Uniwersytet Łódzki (96), Uniwersytet Gdański (103), Uniwersytet Wrocławski (109), Uniwersytet Śląski (110) i Akademia Górniczo-Hutnicza (136).

W przypadku wszystkich uczelni gros publikacji pojawiało się w internecie. Największy udział w tym kanale miał Uniwersytet Warszawski (88,2%), który z kolei najmniej skorzystał na social mediach (8,7%). W „społecznościówkach” bryluje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (23,6% wszystkich wzmianek o uczelni). W sumie na Facebooku, X (dawniej Twitter), Instagramie czy YouTube pojawiło się ponad 67 tys. materiałów o uczelniach, z czego najwięcej, bo 23,5 tys. na X. Dla porównania w pięciu tytułach prasowych najczęściej piszących o nauce i szkolnictwie wyższym było nieco ponad 3,3 tys. publikacji. W tradycyjnym segmencie największy udział miała Politechnika Warszawska (4,9%).

Wśród mediów drukowanych zajmujących się tym sektorem na 4 miejscu (awans o jedną pozycję r/r) znalazł się miesięcznik „Forum Akademickie”. Wyprzedziły nas tylko gazety codzienne, w których częstotliwość ukazywania się informacji o nauce i szkolnictwie jest siłą rzeczy większa niż w przypadku miesięcznika. Lideruje „Rzeczpospolita”, a na podium znalazły się także „Dziennik Gazeta Prawna” i „Gazeta Wyborcza”.

Mariusz Karwowski, źródło: Top Marka

Dyskusja (0 komentarzy)