Aktualności
Życie akademickie
14 Stycznia
Źródło: arch. prywatne
Opublikowano: 2021-01-14

Absolwentka PRz pierwszą kobietą za sterami Dreamlinera

Kpt. pil. Adelajda Szarzec-Tragarz, pierwsza kobieta, która uzyskała licencję pilota zawodowego w Ośrodku Szkolenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej i pierwsza kobieta w stopniu kapitana, która usiadła za sterami Dreamlinera w Polskich Liniach Lotniczych LOT, została jedną z bohaterek książki „Dziewczyny na skrzydłach”.

Publikacja autorstwa Anny Rudnickiej-Litwinek opisuje historie pierwszych Polek, które usiadły za sterami samolotów. To niezwykły zbiór prawdziwych historii polskich lotniczek, które zdobyły niebo. Ukazuje autentyczne losy Polek, które spełniły swoje marzenie o lataniu. Obejmuje okres od początków lotnictwa, poprzez drugą wojnę światową i PRL, aż po wolną Polskę. Wśród przedstawionych bohaterek są m.in. pierwsza polska pilotka Karolina Iwaszkiewiczówna, pierwsza pilotka myśliwca ppłk pil. Halina Kamińska-Dudek czy pierwsza kobieta za sterami Dreamlinera kpt. pil. Adelajda Szarzec-Tragarz.

Zdaniem Sebastiana Kawy, pilota szybowcowego, 15-krotnego mistrza świata w konkurencjach szybowcowych i wielokrotnego światowego rekordzisty w szybownictwie, to książka o marzeniach, pasji, ambicji, przełamywaniu stereotypów i walce z przeciwnościami losu, również tymi najtragiczniejszymi związanymi z zawieruchami historii.

Zarazem inspirująca i życiowa dla tych, którzy wolą twardo stąpać po ziemi. Ukazuje autentyczne historie kobiet z krwi i kości. Postaci rozdartych w swoich wyborach, a także tych zdeterminowanych do osiągnięcia celu jak wystrzelony pocisk. Przybliża legendy znane z kart historii, jak również dziewczyny tuż za rogiem, z pomniejszonego przez lotnictwo świata, które spotkamy w szkolnym Puchaczu, w kokpicie samolotu wiozącego na wakacje czy próbujące przygody na spadochronowym tandemie. Człowiek zafascynowany lotnictwem, który nie mógł sam zasiąść za sterami i żywił się lotniczymi opowieściami, czyta tę książkę jednym tchem i czuje niedosyt – podkreśla Kawa.

Adelajda Szarzec-Tragarz, pilot, instruktor SFI, obecnie kapitan na B787 w PLL LOT jest wychowanką Aeroklubu Bielsko-Bialskiego, absolwentką pierwszego rocznika specjalizacji pilotażowej  Politechniki Rzeszowskiej. To pierwsza kobieta, która uzyskała licencję pilota zawodowego w Ośrodku Szkolenia Lotniczego (obecnie Ośrodku Kształcenia Lotniczego) Politechniki Rzeszowskiej.

Swoją przygodę z lotnictwem rozpoczęłam, mając 16 lat. Latałam na szybowcach oraz ukończyłam szkolenie podstawowe na samolocie Zlin 526 F. Kolejne stopnie wiedzy lotniczej zdobyłam, kształcąc się na Politechnice Rzeszowskiej, na której uzyskałam tytuł magistra inżyniera oraz licencję pilota zawodowego. Dzięki tym studiom mogłam przejść na wyższy etap lotniczego wtajemniczenia i zdobyć licencję pilota zawodowego. Program, który wymaga wielu godzin nalotu oraz nauki z doświadczonymi instruktorami, realizowano w ramach studiów. Dużo zawdzięczam rzeszowskiej uczelni. To są naprawdę studia na najlepszym poziomie, absolwent jest i inżynierem, i pilotem – wspomina.

Pani kapitan od wielu lat pracuje jako pilot samolotów pasażerskich w PLL LOT z nalotem ogólnym ponad 19 tys. godzin, w tym ponad 12 tys. godzin jako kapitan. Latała na samolotach radzieckich An-24, Tu154 oraz na Boeingach 737 i 767, a od połowy 2013 r. na Boeingach 787. Jest pierwszą kobietą w stopniu kapitana, która usiadła za sterami Dreamlinera w Polskich Liniach Lotniczych LOT.

Politechnika Rzeszowska w ciągu 45 lat prowadzenia szkolenia studentów na elitarnej specjalności pilotaż wykształciła 910 pilotów lotnictwa cywilnego. Obecnie do zawodu przygotowuje się rekordowa liczba 148 przyszłych pilotów. Od 2007 roku PRz kształci również mechaników lotniczych obsługi. Flotę OKL-u stanowi: siedem jednosilnikowych samolotów francuskiej produkcji Socata TB-9 „Tampico”, trzy jednosilnikowe amerykańskie samoloty „Piper” PA–28 Arrow, trzy dwusilnikowe samoloty tego samego producenta „Piper” PA–34 Seneca V oraz przystosowany do wykonywania akrobacji ZLIN Z-242L. Ponadto studenci szkolą się na dwóch symulatorach lotu ALSIM ALX.

źródło: PRz, fot. OKL

Dyskusja (0 komentarzy)