Aktualności
Życie akademickie
02 Kwietnia
Źródło: archiwum
Opublikowano: 2024-04-02

Aplikacja UAM Go ułatwi nawigację po poznańskiej uczelni

Aplikację mobilną UAM Go, która ułatwia poruszanie się po budynkach uczelni, stworzyła poznańska firma Snowdog wraz z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza.

Celem projektu było stworzenie aplikacji, dzięki której każda osoba będzie w stanie łatwo odnaleźć poszukiwanie miejsce w budynkach UAM oraz wyznaczyć optymalną drogę dopasowaną do indywidualnych potrzeb. Nie zawsze i nie dla każdego pokonywania kilometrów uczelnianych korytarzy jest zadaniem łatwym. Problemy mogą napotkać np. osoby używające sprzętu wspomagającego poruszanie. Aplikacja UAM Go pozwala dostosować parametry nawigacji tak, by uwzględnić w nich wszelkie istniejące przeszkody czy utrudnienia.

Przeszliśmy wszystkie budynki uczelni, aby odwzorować kształt i liczbę pomieszczeń. Dokładnie 62 978,2 mkw. powierzchni! Zweryfikowaliśmy stare plany i nanieśliśmy poprawki, żeby wszystkie drzwi (aż 1753) i pomieszczenia (933) były na swoim miejscu. Oznaczyliśmy na planach przeszkody, udogodnienia i wszystko to, co mogłoby pomóc w nawigacji – nawet ciężkie drzwi czy progi! Wyznaczyliśmy 910 różnych tras – piszą twórcy rozwiązania.

Znając plany budynków i mając w ręku wcześniej wykonane badania ze studentami dostarczone przez UAM, pracownicy firmy Snowdog przystąpili do własnej analizy UX. W tym celu ponownie odwiedzili uczelniane obiekty, sprawdzili udogodnienia i utrudnienia, z jakimi mierzą się studenci i wykładowcy. W efekcie powstała rekomendacja, makiety oraz zostały wytyczone optymalne ścieżki wraz z listą elementów, które musi uwzględniać system nawigujący.

Aplikacja ma na celu ułatwienie nawigacji w budynkach UAM w obrębie kampusów Szamarzewo, Collegium Novum oraz Collegium Heliodori Święcicki. Oparto ją na OSM – Open Street Map, otwartej bazie danych geograficznych. Dzięki temu aplikacja jest w stanie stworzyć najbardziej optymalną trasę z dowolnego punktu A do dowolnego punktu B w obrębie uczelni. Dodatkowo użytkownicy mają dostęp do szczegółowych opisów oraz fotografii obiektów na kampusach wykonanych przez zespół Snowdoga.

Zaprosiliśmy potencjalnych użytkowników aplikacji, by przeprowadzili testy użyteczności. Cztery rundy badań pozwoliły na dużo lepsze zrozumienie ich potrzeb: od dodania dodatkowych funkcji czy ułożenia elementów w aplikacji, do większego kontrastu kolorów i zastosowania prostego języka – informują pomysłodawcy.

Aplikacja ma dedykowany CMS (Content Management System – System Zarządzania Treścią). Pracownicy uniwersytetu zostali przeszkoleni w jego użytkowaniu, dzięki czemu mogą używać aplikacji do wysyłania alertów i aktualizowania listy przeszkód. W przyszłości model ten będzie można dostosować do innych uczelni czy obiektów. Aplikację zaprogramowano dla systemu Android oraz iOS.

Projekt został zrealizowany przez firmę Snowdog we współpracy z Biurem Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

MK, źródło: Snowdog

Dyskusja (0 komentarzy)