Aktualności
Życie akademickie
06 Września
Źródło: SUGAR
Opublikowano: 2022-09-06

A’RENT dla cyfrowych dzieł sztuki

Nowe rozwiązanie dla wynajmu cyfrowych dzieł sztuki opracowali polscy i amerykańscy studenci w ramach sieci akademickiej SUGAR. Ich aplikacja może być również wykorzystywana do typowych operacji handlowych, związanych ze zmianą właściciela.

Studenci Politechniki Warszawskiej: Julia Kirylczuk (Wydział Chemiczny), Małgorzata Kurcjusz (Wydział Architektury) i Jan Prugarewicz (Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych) i ich koleżanki i koledzy z San Francisco State University (Abby Hadidian, Gelvin Escueta, Alex Chau), przy udziale ekspertów Ripple, amerykańskiej firmy technologicznej z branży blockchain, opracowali wsparcie dla uczciwej komercjalizacji dzieł sztuki. Stworzyli koncepcję i rozwiązanie technologiczne dla wynajmu cyfrowych dzieł sztuki – aplikację A’RENT. Może być ona również wykorzystywana do typowych operacji handlowych, związanych ze zmianą właściciela.

Największym wyzwaniem w naszym projekcie było rozwiązanie kwestii tymczasowego nadania praw do danego dzieła. Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie technologii XRP, która na tle innych technologii blockchainowych charakteryzuje się niskimi kosztami transakcji (około 0,004$/transakcję), szybkością (około 3 transakcji na sekundę) oraz dobrą skalowalnością – tłumaczy Jan Prugarewicz, student specjalności II st. inteligentne systemy na kierunku informatyka WEiTI PW, współtwórca aplikacji.

Aplikacja mobilna AREN’T pozwala kolekcjonerom na tworzenie własnych galerii zgodnie z hasłem zespołu twórców „Become a curator of your own art galleries”. W prosty sposób, prowadzeni przez aplikację, nie muszą nawet zakładać portfeli cyfrowych czy analizować kwestii prawnych wynajmu, aby udostępnić dzieło na swoich warunkach, zgodnie z drugą dewizą: „Stay in control of your artwork”. Za rozwiązaniem stoi również wstępny model biznesowy definiujący poziomy dostępu, w szczególności umożliwiający wynajem na wyłączność lub w sposób współdzielony.

Projekt został zrealizowany w ramach programu sieci akademickiej SUGAR koordynowanego od kilku lat przez dr, hab. inż. Mariusza Kaletę.

Dzięki programowi sieci akademickiej SUGAR polscy studenci mieli unikatową możliwość nawiązania owocnej międzynarodowej współpracy i podjęcia ambitnego wyzwania. Zaproponowane rozwiązanie przedstawili w czerwcu podczas Sugar Expo w San Francisco oraz przed najważniejszymi przedstawicielami firm, takich jak Apple czy Ripple – relacjonuje prof. Mariusz Kaleta z Instytutu Automatyki i Informatyki Stosowanej WEiTI PW, koordynator programu SUGAR w Polsce. – To cała metodyka kreowania innowacji, stanowiącej dziś o przewadze konkurencyjnej studentów, naukowców, uczelni, miast jak i całych państw – dodaje.

SUGAR to unikatowa metodyka kreowania innowacji. W pierwszym kroku polega na zbadaniu potrzeb potencjalnych użytkowników, w tym przeprowadzenie szeregu wywiadów, ankiet, analizy trendów. Jak zaobserwował zespół, który stworzył aplikację A’RENT, jednym z ważnych trendów w ostatnim czasie było zrewolucjonizowanie koncepcji posiadania dzieł sztuki w oparciu o technologię niewymienialnych tokenów NFT (ang. non-fungible token). Badania pokazały jednak, że niesie to ze sobą ogromną barierę kosztową (wysokie ceny dzieł, jak również koszty tzw. mintowania NFT), ale również technologiczną (technologia trudna dla artystów, kolekcjonerów) i psychologiczną (negatywne nastawienie do kryptowalut). Nakreślenie sylwetek potencjalnych użytkowników zwróciło jednocześnie uwagę na kwestie, które zapewne pozostałyby nieoczywiste w tradycyjnym projektowaniu inżynierskim, np. potrzebę poczucia wolności twórców, ale również kontroli nad historią dzieła po jego pierwszej sprzedaży.

Drugim ważnym trendem, który wpłynął na końcowy pomysł, to ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy). Pewnie nie każdy z nas może pozwolić sobie na zakup, ale większość może doświadczyć prowadzenia Lamborgini. Dzięki Airbnb możemy spędzić noc w rezydencji, a Netflix i Spotify pozwalają nam się cieszyć ogromną kolekcją utworów bez ich faktycznego posiadania. Czemu więc nie zastosować tego do cyfrowych dzieł sztuki?

źródło: PW

Dyskusja (0 komentarzy)