Aktualności
Życie akademickie
16 Listopada
Źródło: Politechnika Śląska
Opublikowano: 2023-11-16

Autonomiczny minibus na Politechnice Śląskiej

Autonomiczny minibus zaprojektowany przez gliwicką firmę Blees i naukowców Politechniki Śląskiej wkrótce pojawi się w miasteczku akademickim tej uczelni i to właśnie tam będzie testowany.

Od najbliższego poniedziałku, 20 listopada, po miasteczku akademickim Politechniki Śląskiej będzie woził pasażerów autonomiczny minibus. Został zaprojektowany przez gliwicką firmę Blees i naukowców gliwickiej uczelni. Zespół pod kierunkiem prof. Piotra Przystałki przygotował algorytmy i stanowisko zdalnego operatora, który
obserwuje działanie pojazdu, a w razie potrzeby przejmuje nad nim kontrolę. Pilotażowe kursy rozpoczęły się kilka dni temu w Katowicach, w Dolinie 3 Stawów.

Mieszkańcy będą mogli z bliska przyjrzeć się najnowszej technologii wykorzystującej m.in. zaawansowane technologicznie sensory, systemy: rozpoznawania obiektów oraz sterowania pojazdem za pomocą sztucznej inteligencji. Wszystko to obudowane nowoczesną i wyróżniająca się formą pojazdu Blees BB-1. Dla Katowic i Gliwic, które są organizatorami testów, to przełomowy krok na drodze do wprowadzania autonomicznych minibusów w komunikacji zbiorowej – czytamy w komunikacie.

W przyszłości tego typu pojazdy będą uzupełnieniem transportu publicznego, realizując przewozy na obszarach, gdzie obecnie jest to niemożliwe lub nieefektywne. W ten sposób zwiększy się dostępność komunikacji dla wszystkich mieszkańców.

Oprócz Katowic, testy będą prowadzone w Gliwicach, a konkretnie w miasteczku akademickim Politechniki Śląskiej wzdłuż ulicy Akademickiej. Pojazd pojawił się już w terenie, ale dopiero od 20 listopada będzie woził pasażerów.
Jednorazowo do pojazdu może wsiąść 9 osób. W testach będą moli wziąć udział także studenci Politechniki Śląskiej,

Oprócz testu samego pojazdu, w tym samym czasie przy współpracy z psychologami z Uniwersytetu Śląskiego będziemy również prowadzili badania reakcji osób na kontakt z minibusem, którym w przyszłości nie będzie kierował człowiek siedzący w pojeździe – dodaje dr hab. inż. Anna Timofiejczuk, dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego PŚl.

Zdalny kierowca będzie przejmował kontrolę w pojeździe wyłącznie wtedy, gdy sytuacja drogowa będzie zbyt złożona na to, aby autonomiczny układ sterowania sam sobie poradził. Naukowcy sprawdzą, czy pasażerowie są otwarci na takie rozwiązania technologiczne.

MK

Dyskusja (0 komentarzy)