Gdy mówimy o wpływie społecznym, mówimy o technikach wpływu społecznego. Ludzie mają bardzo silne skojarzenie z manipulacją. Podczas wykładu chciałbym uczulić na sytuacje, w których ludzie mogliby być podatni na manipulację. Wyjaśnię również, że wpływ społeczny i manipulacja to wcale nie synonimy. Każdy wpływ społeczny może być manipulacją, ale nie musi. Każda manipulacja jest wpływem społecznym – mówi prof. Dariusz Doliński.
To jeden z najbardziej cenionych psychologów społecznych w Polsce. Zajmuje się psychologią zachowań społecznych, psychologią emocji i motywacji. Analizuje techniki wpływu społecznego, mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej. Interesuje się psychologicznymi aspektami marketingu i reklamy. Jest autorem licznych projektów naukowych, badań eksperymentalnych i teorii z zakresu psychologii społecznej, szczególnie zachowań konsumenckich, oraz weryfikacji technik efektywnego wpływania na innych. Jest autorem i współautorem około 200 publikacji, m.in. „Psychologia wpływu społecznego” (2000), „Psychologiczne mechanizmy reklamy” (2003), „Ukryte sensy zachowania: rozmowy o wywieraniu wpływu i reklamie” (2006), „Manipulacja” (2009) oraz „Techniques of social influence: The psychology of gaining compliance” (2016).
Jego wykład odbędzie się 17 stycznia (środa) o godz. 18:00 na kanale YouTube WSIiZ.
W ramach projektu „Przybij piątkę nauce” Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie udostępnia materiały filmowe oraz audio, zawierające relacje z kilkudziesięciu zrealizowanych wykładów i spotkań otwartych. Patronem medialnym cyklu jest „Forum Akademickie”.
GaL