Łódź solarna Celka oraz autonomiczna łódź R.O.B.U.R. do mapowania dna rzek i jezior – to efekty prac studentów z Koła Naukowego AGH Solar Boat. Zaprezentowali je w zakolu Wisły przy Bulwarze Czerwińskim.
Zespół AGH Solar Boat powstał w listopadzie 2015 roku jako inicjatywa dwóch organizacji studenckich działających na Akademii Górniczo-Hutniczej im. S. Staszica w Krakowie: koła naukowego Eko-Energia oraz Akademickiego Klubu Żeglarskiego. Pierwsza łódź – Baśka – powstała dwa lata później. Zadebiutowała na zawodach Monaco Solar & Energy Boat Challenge, gdzie jako jedyny reprezentant Polski uplasowała się na 5. miejscu spośród 30 tego typu konstrukcji z całego świata. W kolejnych latach pracowano nad jej ulepszeniem. W 2018 roku zespół wziął udział w serii zawodów Solar Sport One w Holandii oraz Solarboot Regatta Der TH Wildau w Niemczech, gdzie zajął kolejno 10. i 3. pozycję. Ponadto w Monaco Solar & Energy Boat Challenge studenci z Krakowa stanęli na najniższym stopniu podium. Rok później potwierdzili swoją obecność w światowej czołówce łodzi solarnych, ponownie zajmując 3. pozycję.
W ostatnim czasie pracowali nad kolejnymi łodziami. Efekty zaprezentowali w zakolu Wisły przy Bulwarze Czerwińskim. Łódź solarna o nazwie Celka jest w porównaniu z poprzedniczką lżejsza i szybsza. W nowej łodzi zastosowano m.in. zespół napędowy zasilany dwoma silnikami chłodzonymi wodą, układ sterowania pozwalający na pływanie wypornościowe z użyciem hydroskrzydeł, własnoręcznie wykonane panele fotowoltaiczne oraz system grodzi wzmacniających konstrukcje kadłuba, na które złożony został przez studentów wniosek patentowy. Łódź ma 6 m długości, jest szeroka na 1,7 m i waży 110 kg.
Jest lepiej przystosowana do pływania wypornościowego, dzięki niższej masie, nowej geometrii kadłuba oraz trzem parom hydroskrzydeł, które zapewniają również większą stabilność podczas lotu. Ponadto kadłub wzmocniliśmy systemem specjalnych grodzi, co z kolei pozwala na zmniejszenie masy przy zachowaniu wytrzymałości i sztywności. Największą jej zaletą są samodzielnie wykonane przez nas panele fotowoltaiczne, które pozwalają uzyskać łączną moc 1450 W. Maksymalna prędkość łodzi to 35 km/h – opisuje Patryk Płaszczak z Koła Naukowego AGH Solar Boat.
Celka kosztowała około 250 tys. zł. Weźmie udział w tegorocznych międzynarodowych zawodach w Portugalii, Monako, Holandii oraz w Niemczech.
Druga z nowych łodzi nosi nazwę R.O.B.U.R. To autonomiczna jednostka pływająca zbierająca dane batymetryczne w czasie rzeczywistym (z ang. Realtime Online Bathymetry USV Robot). Autonomiczna łódź, druga taka w Polsce, może samodzielnie realizować akcje ratunkowe, pomiary środowiskowe, takie jak tworzenie map batymetrycznych dna lub badanie poziomu zanieczyszczeń wód oraz powietrza.
Do zrealizowania tych zadań niezbędna jest sprawna nawigacja. Jest ona możliwa dzięki fuzji danych z systemu GPS, czujników przyspieszenia i kamery stereo. Systemy wizyjne oparte na sztucznej inteligencji pozwalają na określenie pozycji ewentualnych przeszkód, a kamera stereo dostarcza informacji o odległości punktów na obrazie. Dzięki połączeniu tych informacji możliwe jest zaplanowanie kursu – wyjaśnia Mieszko Mieruński.
Łódź może być wykorzystywana przy wszelkiego typu pracach inspekcyjnych na wodach, w szczególności na terenach trudno dostępnych dla człowieka. Jej koszt to około 100 tys. zł. We wrześniu tego roku będzie wykorzystywana podczas mapowania kanałów żeglownych.
MK, źródło: AGH