Aktualności
Życie akademickie
11 Września
Źródło: Uniwersytet SWPS
Opublikowano: 2023-09-11

Eksperci z Uniwersytetu SWPS współtwórcami portalu dla nauczycieli BiznesLab

Wystartował pierwszy w Polsce bezpłatny portal BiznesLab, stworzony z myślą o nauczycielach nowego przedmiotu – biznes i zarządzanie. Znajdują się tam scenariusze warsztatowych lekcji oraz materiały multimedialne do wykorzystania podczas zajęć. To wspólna inicjatywa Fundacji ProAkademika Uniwersytetu SWPS, Stowarzyszenia Polskich Firm Rodzinnych FBN Poland oraz nauczycieli i uczniów.

Od wielu lat polskie szkoły mierzą się z wyzwaniami związanymi z dynamicznie rozwijającym się światem, cyfryzacją oraz zmieniającymi się potrzebami uczniów, rodziców i nauczycieli. Często przeszkodą na drodze do tego, by realizować edukację na możliwie najwyższym poziomie, jest brak odpowiednich zasobów, zaplecza dydaktycznego, ale i czasu na zaplanowanie angażujących lekcji.

W tym roku w szkołach nastąpiła kolejna zmiana. Od 1 września podstawy przedsiębiorczości, które były w programie nauczania w 4 tys. placówek, zastąpił przedmiot biznes i zarządzanie. Portal BiznesLab to wsparcie dla nauczycieli stojących przed koniecznością wdrożenia nowej podstawy programowej, opracowania nowych scenariuszy lekcji i przygotowania uczniów do przedmiotu, który będą mogli wybrać na egzaminie maturalnym już w 2027 roku.

Ideą, która stoi za portalem BiznesLab, jest udzielenie wsparcia nauczycielom w ich codziennej pracy. Przy realizacji programu stawiamy nacisk na aspekty praktyczne – dzięki zaangażowaniu ekspertów ze świata biznesu – oraz na poszerzenie perspektywy o doświadczenia spoza Polski – wyjaśnia Małgorzata Wróblewska, wiceprezes Fundacji ProAkademika Uniwersytetu SWPS.

W edukacji siła

O wyjątkowości portalu świadczy zespół, który był zaangażowany w powstawanie materiałów dostępnych na platformie. Udział w pracach wzięli nauczyciele i uczniowie z liceów i techników z większych i mniejszych miejscowości, a także wielu praktyków z doświadczeniem biznesowym. Głównym fundatorem platformy jest Stowarzyszenie Polskich Firm Rodzinnych FBN Poland.

Młodzi ludzie to nasza przyszłość. Ich nowoczesne podejście i rzetelne wykształcenie powinny być troską nas wszystkich. Polskie firmy potrzebują dobrych pracowników, aby skutecznie konkurować na światowym rynku i sławić nasz kraj. Uczniom chcemy natomiast dać solidny fundament do ich dalszego rozwoju oraz tego, by mogli świadomie kształtować swoje życie i otaczającą ich rzeczywistość – tłumaczy Dariusz Duma, prezes Stowarzyszenia Polskich Firm Rodzinnych FBN Poland.

Na platformie dostępne są m.in. 54 gotowe scenariusze wraz z materiałami do przeprowadzenia lekcji, gry edukacyjne, baza filmów przygotowanych przez przedstawicieli biznesu oraz informacje o różnorodnych projektach – grach, filmach, konkursach – związanych z tematyką przedsiębiorczości. W portalu znalazła się też „Lekcja na zastępstwo” – uzupełnienie treści podstawy programowej o zagadnienia szczególnie interesujące dla uczniów, przygotowane przez nauczycieli akademickich i praktyków biznesu.

Bardzo zależało nam na tym, aby stworzyć atrakcyjne dla młodych osób scenariusze lekcji. Postawiliśmy nie tylko na merytoryczną, praktyczną i aktualną wiedzę z tego obszaru, ale także na wykorzystanie nowoczesnych technologii i angażujący uczniów sposób edukacji. Pracowaliśmy partnersko, ramię w ramię – nauczyciele, uczniowie i praktycy z biznesu – opowiada Paweł Dudek, nauczyciel przedmiotu biznes i zarządzanie w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Radomsku 1 w Radomsku.

Nowemu portalowi, a także nowoczesnym metodom nauczania będzie poświęcona konferencja „BiznesLAB Aktywizacja, czyli wszystko, co trzeba wiedzieć, by zaangażować uczniów w naukę”, która odbędzie się 20 września na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Organizatorzy wydarzenia chcą wesprzeć nauczycieli ich w codziennej pracy, pokazując nowe możliwości i metody, które mogą pomóc w prowadzeniu lekcji. Podczas konferencji zostaną poruszone m.in. tematy kompetencji przyszłości, które warto rozwijać u młodych ludzi, praktycznego wykorzystywania w nauce nowych technologii i gier edukacyjnych.

źródło: Uniwersytet SWPS

Dyskusja (0 komentarzy)